Δευτέρα 22 Αυγούστου 2022

Κλιματικό εισιτήριο : τι είναι και πώς θα εφαρμοστεί στην Ελλάδα

 Πολλές είναι οι ειδήσεις που ακούγονται σχετικά με τα μέτρα στήριξης που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ. Στο τραπέζι βρίσκεται και ένα μέτρο... έκπληξη που αφορά τα «κλιματικά εισιτήρια» στα ΜΜΜ (μετρό, λεωφορεία, τρένα, κ.α)


Τι είναι όμως τα «κλιματικά εισιτήρια»; 

Πρόκειται για ένα νέο «εργαλείο» που εφαρμόζεται ήδη στην Αυστρία (https://www.klimaticket.at/en/), στη Γερμανία (https://www.cleanenergywire.org/news/transport-companies-propose-69-euro-climate-ticket-germany) και στην Ισπανία (ξεκινάει τον Σεπτέμβρη, https://www.scoop.co.nz/stories/WO2207/S00185/fighting-inflation-spain-makes-public-transport-free-until-the-end-of-the-year.htm), ενώ έχει αξιολογηθεί στην Ευρώπη ως έναν «καλό θεσμό» για τις χώρες. Μάλιστα ενόψει του δύσκολου χειμώνα που έρχεται -λόγω ενέργειας και αυξήσεων-, υπάρχει πιθανότητα να χρησιμοποιηθεί και σε άλλες χώρες ακόμα και στην Ελλάδα.

Σχετική πρόταση έχει καταθέσει και η Ομοσπονδία των ΚΤΕΛ στην Κυβέρνηση, σχετικά με το κλιματικό εισιτήριο ή την επιδότηση της κάρτας απεριορίστων διαδρομών.


Οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, λόγω των αυξήσεων στις τιμές στην ενέργεια, στα καύσιμα και γενικά λόγω ενεργειακής κρίσης, προσπαθούν να δώσουν κίνητρο στους πολίτες για να αφήσουν τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια και να προτιμήσουν τα ΜΜΜ.

Κάποια από αυτά τα κίνητρα είναι τα πολύ φθηνά εισιτήρια ή ακόμα και δωρεάν, και σε αστικά αλλά και σε υπεραστικά μέσα, και με αυτόν τον τρόπο οι πολίτες γλυτώνουν αρκετά χρήματα μέσα στον χρόνο αλλά και έτσι κρατάνε τον πληθωρισμό σε «φυσιολογικά επίπεδα»


Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραπάνω συζήτηση έχει γίνει και στην Ελλάδα, και μάλιστα δεν αποκλείεται η ελληνική κυβέρνηση και ο Κυριάκος Μητσοτάκης να το εισάγει στα έξι «σίγουρα» μέτρα στήριξης που θα ανακοινώσει στη ΔΕΘ.

Αν φυσικά ανακοινωθεί κάτι τέτοιο, θα έχει πολλά οφέλη. Εκτός από την οικονομική ελάφρυνση των πολιτών θα μειωθεί και αισθητά η κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως είναι η Αθήνα. Φυσικά αν οι περισσότεροι πολίτες μετακινούνται με ΜΜΜ τότε βοηθάει αρκετά και στη μείωση της ρύπανση στην ατμόσφαιρα.

Πως εφαρμόζεται όμως το «κλιματικό εισιτήριο»

Αρχικά, η χώρα που έγινε «νονά» του συγκεκριμένου μέτρου είναι Αυστρία, καθώς είναι η πρώτη που καθιέρωσε και το «κλιματικό εισιτήριο» τα τέλη του 2021 κι ενώ ήδη η ενεργειακή κρίση είχε αρχίσει ήδη να δείχνει τα δόντια της αλλά... λιγότερο από τώρα.
Τι είναι το «κλιματικό εισιτήριο» και πόσο κοστίζει

Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για ένα ετήσιο πάσο αξίας 1.095 ευρώ (αντιστοιχεί σε 21 ευρώ την εβδομάδα ή 3 ευρώ την ημέρα), με το οποίο οι πολίτες μπορούν να κάνουν απεριόριστες μεταφορές με τα μέσα μεταφοράς, δημόσια και ιδιωτικά τρένα, αστικές συγκοινωνίες, εξαιρουμένων των δημοφιλών τουριστικών προορισμών.


Μάλιστα έχει γίνει πρόβλεψη και για ηλικιωμένους, για ανέργους, για ΑΜΕΑ και για νέους μειωμένο «κλιματικό εισιτήριο» στα 821 ευρώ αλλά και οικογενειακό κλιματικό εισιτήριο αξίας 1.205 ευρώ για έως εξαμελείς οικογένειες (δύο γονείς και έως τέσσερα παιδιά ηλικίας μέχρι 15 ετών). -Υπενθυμίζεται ότι τα παιδιά έως 5 ετών ταξιδεύουν δωρεάν-

Μάλιστα μόλις τον Ιούλιο του 2022 η Αυστρία επέκτεινε την διάρκεια του «κλιματικού εισιτηρίου» στους 13 μήνες, προσφέροντας έναν επιπλέον μήνα δωρεάν, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το όφελος για τους πολίτες αλλά και για την εθνική οικονομία.

Την τακτική αυτή ακολούθησε και η Γερμανία εισάγοντας τον περασμένο Μάιο 2022 και για τους τρεις μήνες του καλοκαιριού πάσο για όλα τα μέσα μεταφοράς, αστικά και υπεραστικά, κόστους 9 ευρώ το μήνα.

Η Ισπανία σε λίγες ημέρες -τον Σεπτέμβρη συγκεκριμένα- θα γίνει η τρίτη χώρα η όποια καθιερώνει δωρεάν δρομολόγια τρένου για αποστάσεις έως 300 χιλιόμετρα κι ενώ είχε ήδη μειώσει κατά 30% τα εισιτήρια σε όλες τις δημόσιες συγκοινωνίες.


με πληροφορίες από dikaiologitika.gr

sakisgeorgiadis