Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου 2024

Μια απάντηση στην "απάντηση" του ΟΑΣΘ

 Στις 2-2-2024, παρουσίασα  ως οικονομολόγος, το λειτουργικό κόστος του ΟΑΣΘ (και των ΟΣΥ), το οποίο ανέρχεται σε 5,383, χωρίς καμιά αμφιβολία, αφού ....πρόκειται για μια απλή διαίρεση του συνολικού κόστους δια των προσφερθέντων οχηματοχιλιομέτρων, όπως επιτάσσει άλλωστε ο Νόμος 4764/20.

Ο Νόμος αυτός (νόμος, όχι άποψη!), αναφέρει ότι η επιδότηση του ΟΑΣΘ, πρέπει να καταβάλλεται με βάση δείκτες του παραγόμενου συγκοινωνιακού έργου , στους οποίους περιλαμβάνονται υποχρεωτικώς τα ελάχιστα προσφερθέντα οχηματοχιλιόμετρα, το ανώτατο επιτρεπτό λειτουργικό κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο.




Με σαφήνεια λοιπόν και χωρίς ΚΑΜΙΑ δυνατότητα αμφισβήτησης, αφού προκύπτουν από επίσημα ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΑ στοιχεία, το λειτουργικό κόστος ήταν το 2022, 91.398.075,94 ευρώ και τα προσφερθέντα οχηματοχιλιόμετρα, 16.979.958,00.

Επομένως, η εξεύρεση του κόστους ανά χιλιόμετρο, είναι μία και μοναδική και ευρίσκεται εύκολα και από έναν μαθητή Γ ' Δημοτικού. Μια απλή διαίρεση είναι. Η απλή αυτή διαίρεση , έχει πηλίκο 5,383 κι εκεί τελείωσε η συζήτηση.

Το άρθρο ΔΕΝ υπεισήλθε στους λόγους που διαμορφώνουν το κόστος, ούτε σε κάποια άλλη συζήτηση, που δεν μας αφορά αυτή τη στιγμή. Εμεινε ΜΟΝΟ στο πόσο είναι.

Έγινε από γνήσια αγάπη για τις συγκοινωνίες τις οποίες υπηρετώ εδώ και 40 χρόνια, επειδή διαβλέπω ότι "το αμάξι δεν τραβάει". Κι ο κύριος λόγος, είναι η έλλειψη οδηγών. Για να υπάρξουν οδηγοί, πρέπει να ανέβουν οι αποδοχές τους, ώστε να είναι ελκυστικό το επάγγελμα στους νέους και να επαναπατριστούν οι οδηγοί που έφυγαν στη Γερμανία.

Κανείς στην Ελλάδα, δεν αγωνίστηκε  περισσότερο από τον υποφαινόμενο, για να σταματήσει η υποχρηματοδότηση των μεταφορών και να διασφαλιστεί η αύξηση των αποδοχών των οδηγών. Οι οδηγοί κάνουν τη συγκοινωνία και πρέπει να αμείβονται ικανοποιητικά. 

Και για όσους "αργουν να πάρουν στροφές", όπως ο συντάκτης/τρια της φαιδρής "απάντησης", (που δεν δόθηκε σε μένα ως όφειλε, αλλά χρησιμοποίησε "μεσάζοντες"), ιδού με απλά λόγια μερικές αποδείξεις, για τη λαθεμένη πολιτική να αποζημιώνουμε με ψίχουλα τους ιδιώτες, με αποτέλεσμα να φέρνουν "σαπάκια" και να μην μπορούν να βρουν οδηγούς, αφού η αποζημίωση επαρκεί για αμοιβές της τάξης των 850 ευρώ και με αυτά τα λεφτά, δεν θα αφήσει κανείς οδηγός τη Γερμανία, όπου παίρνει 2.500 ευρώ.



Το ζητούμενο λοιπόν της έρευνάς μου, δεν είναι να αποδείξω ότι ο ΟΑΣΘ κοστίζει πολλά, αλλά ότι οι κυβερνήσεις θέλουν να προσελκύσουν ιδιώτες, αποζημιώνοντάς τους με τα μισά λεφτά, που αποζημιώνουν τους κρατικούς φορείς και έτσι δημιουργείται ένας νοθευμένος ανταγωνισμός, όπου ο κρατικός πάροχος, λαμβάνει όσα χρήματα χρειάζεται, ενώ ο ιδιώτης έχει μια στάνταρ αποζημίωση (2,34 στο διαγωνισμό του ΟΑΣΑ), με βάση την οποία πρέπει να προσαρμόσει τα κόστη του, δηλαδή υποχρεούται να βρίσκει χαμηλόμισθους οδηγούς, άρα ΝΑ ΜΗ ΒΡΙΣΚΕΙ ΟΔΗΓΟΥΣ. Πώς θα έχουμε με τέτοιες συνθήκες συγκοινωνία;


Είναι προφανέστατη λοιπόν η αγωνία μου, να υπάρξουν συνθήκες που θα επιτρέψουν στους παρόχους την προσφορά αξιόπιστης συγκοινωνίας.

Σε αυτή την αγωνία λοιπόν, αποδεικνύω ότι η σωστή οργάνωση οποιασδήποτε εταιρείας μεταφορών, προϋποθέτει,  ορθολογική αποζημίωση των παρόχων, ανάλογη με αυτή που στοιχίζουν οι κρατικοί φορείς και ΟΛΕΣ οι ευρωπαϊκές εταιρείες, δηλαδή 4,5-5,5 ευρώ το χιλιόμετρο.


Αυτό το απλό πραγματάκι, κάποιοι κομπογιαννίτες στον ΟΑΣΘ, παντελώς άσχετοι και από συγκοινωνία και από οικονομικά, βάφτισαν ...."αντιεπιστημονική άποψη", επειδή εξέλαβαν την πρόταση για ορθή χρηματοδότηση, κρατικών και ιδιωτικών φορέων, ως ...επίθεση στον ΟΑΣΘ !!!

Να σοβαρευτούν λοιπόν κάποιοι στον κρατικό Οργανισμό, που μόνο κακό κάνουν στο φίλο Πρόεδρο Κώστα Ταγγίρη, τον οποίο επαίνεσα επανειλημμένα και ιδιωτικά και δημόσια (εδώ κι εδώ κι εδώ κι εδώ κι άλλες 100 δημόσιες αναρτήσεις μου). 


Είναι κρίμα ο Οργανισμός με την ιστορία των 67 ετών, να εκδίδει τέτοιες γελοίες "απαντήσεις" προς αμφισβήτηση μιας απολύτως τεκμηριωμένης επιστημονικά, δουλειάς.


"but, the fact remains the fact"


Κι όπως έγραψα και στην αρχική ανάρτηση, the fact remains the fact : Το κόστος είναι 5,383 και είναι μια χαρά. Το γιατί είναι τόσο (καλώς είναι κατά την άποψή μου), είναι "αλλουνού παπά Ευαγγέλιο" και δεν με απασχόλησε προς το παρόν.


Σάκης Γεωργιάδης, 8/2/2024


sakisgeorgiadis