Σάββατο 14 Μαΐου 2022

Όχι, δεν μας άρεσαν οι νέες "στάσεις του ΟΑΣΘ" !

 Το Σεπτέμβριο του 2020, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, αποφάσισε να εξωραϊσει 350 στάσεις αστικών λεωφορείων, αυτές που ο κόσμος λέει "στάσεις του ΟΑΣΘ". Βεβαίως, οι στάσεις είναι του Δήμου, αλλά... επειδή τις χρησιμοποιούν αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ, συνηθίσαμε να τις λέμε απλά "στάσεις του ΟΑΣΘ".

Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, πρέπει ο κόσμος να γνωρίζει ότι ο ΟΑΣΘ δεν έχει καμία δουλειά με τις στάσεις! Τις στάσεις τις βάζει ο Δήμος, όχι ο ΟΑΣΘ!


Οι στάσεις που θα ήταν έξυπνες...

Σε ανακοινώσεις του Δήμου και σε δημοσιεύματα του 2020, διαβάζαμε:

Στη νέα προσπάθεια που γίνεται από τον δήμο προβλέπεται η μετατροπή όλων των στάσεων σε «έξυπνες», με σύγχρονες εξυπηρετήσεις για τους πολίτες. Με φωτοβολταϊκά, που θα παρέχουν ενεργειακή αυτονομία για πέντε μέρες ακόμη και τους χειμερινούς μήνες, με επανατοποθετήσεις και πρόνοια για να μην εμποδίζεται η διέλευση των πεζών, με πληροφοριακό υλικό στα ελληνικά και τα αγγλικά για τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ, με οθόνες, κάδους απορριμμάτων, φωτισμό, ακόμη και με φορτιστές για τις ηλεκτρονικές συσκευές. Σε όλα αυτά περιλαμβάνεται και η ασφαλής θέση των στάσεων και στεγάστρων για να μην έχουμε δυστυχήματα και ατυχήματα, όπως στο παρελθόν, σταθερά καθιστικά και προστασία όσων αναμένουν από τις καιρικές συνθήκες. Οι στάσεις έχουν χωριστεί σε τρεις κατηγορίες, με διαφορετικές προδιαγραφές, όμως όλες θα τηρούν τις βασικές προϋποθέσεις ασφαλούς και άνετης παραμονής του επιβατικού κοινού.

(Πηγή: https://www.voria.gr/article/apo-septemvrio-erchonte-350-exipnes-stasis-ston-dimo-thessalonikis)

Τελικά, ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε (με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ) για 315 στάσεις με 356 στέγαστρα (δείτε αναλυτικά τις στάσεις εδώ: https://sakisgeorgiadis.blogspot.com/2021/08/315.html), πέρασε από "χίλια κύματα" και αναδείχθηκε εργολάβος, μετά από δημοπρασία στις 7-9-2021.


Βαριές κατηγορίες για σκάνδαλο

Η αντιπολίτευση κατήγγειλε το διαγωνισμό ως σκάνδαλο (δείτε σχετικό δημοσίευμα: https://www.makthes.gr/orfanos-kata-dioikisis-dimoy-thessalonikis-gia-ton-diagonismo-ton-diafimiseon-stis-staseis-toy-oasth-531343)

Ο δήμος εξέδωσε ένα non-paper για να αντικρούσει τις κατηγορίες, κατηγορώντας την αντιπολίτευση για "εμμονή" και αναγράφοντας πως "Εάν σκεφτούμε ότι με τη νέα σύμβαση τα στέγαστρα της πόλης μας θα έχουν συνεχή συντήρηση για τα επόμενα 12 χρόνια, με απόδοση ετήσιων δημοτικών τελών και πάγιων μισθωμάτων, μοιάζει με ιδανικό σενάριο για τους επιβάτες του ΟΑΣΘ, αλλά και για την εικόνα της Θεσσαλονίκης εν γένει, ενώ το συνολικό οικονομικό όφελος για το Δήμο ξεπερνάει τα 2,5 με 3 εκ. ευρώ".


Και σήμερα... γκρίνια και στριμωξίδι


Στο διάστημα μέχρι σήμερα, έχουν κατασκευαστεί πάνω από 150 στάσεις, από τις 315.

Μέχρι σήμερα, δεν είδαμε ούτε φωτοβολταϊκά, ούτε οθόνες, ούτε φορτιστές για τις ηλεκτρικές συσκευές, όπως έλεγαν τα δημοσιεύματα. Ίσως σε κάποιες να μπήκαν, ας μας διορθώσει ο Δήμος, αν κάνουμε λάθος!

Από τον Απρίλιο λοιπόν, που οι χρήστες αστικής συγκοινωνίας (ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ δηλαδή, που παρέχουν συγκοινωνία μέσα στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης), άρχισαν να χρησιμοποιούν τις νέες στάσεις, άρχισε και ...η γκρίνια.


Πρόβλημα Ι : Δεν υπάρχει κάθισμα!

 
Οι πολίτες - επιβάτες, δεν υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό τις νέες στάσεις, καθώς τις βρήκαν μικρές και κυρίως κουραστικές, αφού σε πολλές δεν υπάρχει κάθισμα! Το γιατί συμβαίνει αυτό, το εξηγήσαμε αναλυτικότατα εδώ : https://sakisgeorgiadis.blogspot.com/2022/05/blog-post_63.html

Εν συντομία, κάποιες στάσεις δεν έχουν κάθισμα, επειδή το πεζοδρόμιο είναι στενό και πρέπει να διασφαλίζεται η ελεύθερη διέλευση αναπηρικών αμαξιδίων, σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Λογικό, αλλά σε πραγματικά στενά πεζοδρόμια ! 

Ο κόσμος παραπονείται ότι, επελέγη ο τύπος Γ΄και σε πεζοδρόμια, που θα χωρούσαν μεγαλύτερες στάσεις κι από δική μας αυτοψία, προέκυψε ότι σε πεζοδρόμια με πλάτος μεγαλύτερο από 2 μέτρα, επελέγη ο τύπος Γ΄, ο στενός δηλαδή, ενώ θα μπορούσαν να μπουν και τύπου Β΄ ή και Α΄ (με πλαϊνά και κάθισμα). Θα το δούμε αναλυτικότερα το θέμα.


 Πρόβλημα ΙΙ και μεγαλύτερο : Τα στέγαστρα είναι πάρα πολύ μικρά !

 

Σήμερα, Σάββατο 14/5/2022, έπιασε ξαφνική μπόρα στη Θεσσαλονίκη, η οποία βρήκε όσους συμπολίτες μας ήταν έξω, χωρίς ομπρέλες. Όσοι περίμεναν λοιπόν τα αστικά του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ, στις "στάσεις του ΟΑΣΘ" (σχήμα λόγου. Είπαμε : οι στάσεις είναι του Δήμου, όχι του ΟΑΣΘ!), έπρεπε να μπουν κάτω από το στέγαστρο, για να προστατευθούν απ΄τη βροχή. 

Κι έτσι, διαπίστωσαν, πως τα νέα στέγαστρα είναι πολύ μικρότερα των προηγούμενων!

Ουσιαστικά, δεν χωράνε πάνω από 10 άτομα, κάτω από το στέγαστρο όταν βρέχει κι αν φυσάει λίγο και πέφτει πλάγια η βροχή, δεν προστατεύεται κανείς!

Όταν βρέχει στριμώχνονται κάτω από τα στενά στέγαστρα οι επιβάτες !


Εν κατακλείδι:

όταν θέτουμε προδιαγραφές για στάσεις, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας, τις ιδιαιτερότητες του κλίματος κάθε πόλης, πέρα από τους μετρικούς περιορισμούς, το πλήθος των ανθρώπων και το χρόνο αναμονής στη στάση (αν είναι να περνάει λεωφορείο κάθε 3 λεπτά, ο κόσμος δεν απαιτεί κάθισμα, αν όμως περιμένει 30 λεπτά, τότε το κάθισμα είναι απαραίτητο!).

Οι καινούριες στάσεις λοιπόν, δεν μας ενθουσίασαν. Ούτε εμάς, ούτε όπως φαίνεται από τις αντιδράσεις στα κοινωνικά δίκτυα, τους πολίτες της Θεσσαλονίκης.

Είμαστε ασφαλώς, στη διάθεση του Δήμου Θεσσαλονίκης, για εξηγήσεις.


Σάκης Γεωργιάδης

blogmetafores@gmail.com


sakisgeorgiadis