Πριν καλά – καλά μας αποχαιρετίσει ο Ιούνιος, το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, ενέκρινε να δοθεί στον ΟΑΣΘ η επιχορήγηση μηνός Οκτωβρίου, ποσό 4,052 εκατ. ευρώ, γιατί αλλιώς ο Οργανισμός «δεν τη βγάζει».
Βέβαια στη σχετική εντολή, που υπογράφει ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Καραγιάννης, επισημαίνεται ότι τα χρήματα αυτά καταβάλλονται προκαταβολικά, επειδή τα έσοδα του ΟΑΣΘ έχουν μειωθεί λόγω του κορωνοϊού. Όμως η μείωση των εσόδων, δεν είναι φαινόμενο πρόσφατο, υπήρχε και προ covid-19, αλλά όχι σε αυτά τα τραγικά επίπεδα.
Όπως και να έχει, ο ΟΑΣΘ, για τακτική επιχορήγηση, για την κοινωνική πολιτική που ασκείται σε ομάδες πολιτών που έχουν μερική ή ολική απαλλαγή από το κόμιστρο και για έκτακτες «μεταγγίσεις» κονδυλίων που χρειάζονται για τη λειτουργία του, απορροφά περίπου 100 εκατ. ευρώ, για συγκοινωνιακές υπηρεσίες που σίγουρα δεν είναι αυτές που θα θέλαμε.
Μήπως να έδινε αυτά τα χρήματα η κυβέρνηση, σε επαγγελματίες αυτοκινητιστές, για να κυκλοφορούμε όλοι οι Θεσσαλονικείς με ταξί; Η «υπόθεση ΟΑΣΘ» έχει καταντήσει τραγέλαφος και θα πρέπει να αποφασιστεί, προφανώς από την κυβέρνηση, το τι τελικώς θα γίνει με τον Οργανισμό που τελεί σε καθεστώς λειτουργίας σε εκκαθάριση, ως τέλος 2022.
Σε “οικονομική” ΜΕΘ ο ΟΑΣΘ
Μερικά οικονομικά στοιχεία, αποκαλύπτουν τη δεινή οικονομική θέση του ΟΑΣΘ, που κατά την τελευταία διετία έχει απορροφήσει πολύ μεγάλους πόρους, ίσως κοντά στα 230-240 εκατ. ευρώ, αν εξαιρεθούν τα χρήματα για τη μίσθωση λεωφορείων, για να συντηρείται στη ζωή.
Συγκεκριμένα, ο ΟΑΣΘ, για το 2021 επιχορηγείται με το ποσό των 43,771 εκατ. ευρώ, που καταβάλλεται σε μηνιαίες δόσεις. Ως τώρα και επειδή τα έσοδα από το κόμιστρο είναι ελάχιστα, μεταξύ 600.000- 1.000.000 ευρώ το μήνα, έχει πάρει τις επιχορηγήσεις και του επόμενου τριμήνου και, ζητάει και, θα πάρει την επιχορήγηση μηνός Οκτωβρίου.
Επίσης, για την πολιτική που ασκεί το κράτος απέναντι σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, παίρνει ακόμη 25 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Και βέβαια, υπάρχουν και οι έκτακτες επιχορηγήσεις. Κάπως έτσι, πλησιάζει τα 100 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Το ερώτημα είναι , πώς θα καλυφθούν οι λειτουργικές του δαπάνες μέχρι το τέλος του 2021, όταν υπολογίζονται σε ακόμη μία κρατική επιχορήγηση, δηλαδή περίπου σε 48 εκατ. ευρώ;
Έχει να λαμβάνει σχεδόν 13 εκατ. ευρώ από τα χρήματα της κοινωνικής πολιτικής για το 2020 και όσα αναλογούν για το 2021, παρότι οι επιβάτες που μετακινήθηκαν λόγω κορωνοϊού, ήταν πάρα πολύ λίγοι.
Κι’ όλα τα παραπάνω μας οδηγούν στο κρίσιμο ερώτημα που είναι ένα: Τι θα γίνει τελικώς με τον ΟΑΣΘ, αν όχι στο τέλος του 2022, έστω τέλος 2023 που περιμένουμε, σύμφωνα με την κυβέρνηση, να λειτουργήσει η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης;
Πηγή: Αννυ Καρολίδου στο https://www.grtimes.gr/ellada/thessaloniki/o-oasth-se-meth-apo-ton-ioynio-quot