του Σταύρου Κωνσταντινίδη,
συγκοινωνιολόγου, υποψήφιου Δημάρχου Θεσσαλονίκης
Όλοι ομνύουν στο 2030 άλλοι απο γνώση και άλλοι απο ασχετοσύνη και επικοινωνιακή φιοριτούρα . Την Δευτέρα ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντινος Ζερβας, θα επικληθεί το 2030 ενώ κατά τη διάρκεια της θητείας του δεν έκανε δυστυχώς τίποτα για την πόλη. Ανύπαρκτο έργο, επανάληψη των ίδιων γενικοτήτων, έλλειψη οράματος και γνώσης . Οι επόμενες τοπικές εκλογές του 2023 θα οδηγήσουν όντως τις ελληνικές πόλεις στις δεκαετία του 2030. Το ερώτημα είναι θετικά ή αρνητικά ;. Για τη Θεσσαλονίκη αυτό αποκτά ένα πρόσθετο νόημα καθώς μέσα σε ένα χρόνο θα διαθέτει Μετρό , που μπορεί να αποτελέσει τη θρυαλλίδα για τον επαναπροσδιορισμό του βιώσιμου σχεδιασμού της πόλης. Τι πρέπει να γίνει, και τι πρέπει να σχεδιαστεί; Συνοψίζω 10 κεντρικές προτάσεις.
1. Αν η έναρξη λειτουργίας του Μετρό δεν συνοδευτεί απο μια εκ’ βάθρων αναδιοργάνωση των λεωφορειακών γραμμών και δεν γίνει αντιληπτό πως το κέρδος πρέπει να μεταφραστεί σε γενναίους περιβαλλοντικούς και αστικούς ανασχεδιασμούς, θα είναι δώρο άδωρον. Θα συνεχίσουμε να έχουμε κυκλοφοριακά προβλήματα και συμφόρηση στην Τσιμισκή παρά την ύπαρξη και λειτουργία του Μετρό
2. Ο σχεδιασμός των ποδηλατοδρόμων, των σηματοδοτών και και των λεωφορείων πρέπει να αναχθούν σε επίπεδο μητροπολιτικής διοίκησης, καθώς η πόλη λειτουργεί ως μία πολεοδομική οντότητα άσχετα απο την διοικητική διάκριση των επιμέρους Δήμων.
3. Η πόλη πρέπει να στρέψει το πρόσωπο στη θάλασσα με την ανάπλαση ολοκλήρου του ανατολικού παραλιακού μετώπου, την έπαναενεργοποίηση της ιδέας της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, την κατασκευή μικρής μαρίνας στο Μέγαρο Μουσικής και πλήρη αξιοποίηση της ενεργοποίησης των υδροπλάνων, που μπορούν να συνδέσουν την πόλη με τη Χαλκιδική, την Πιερία, το Άγιο Όρος και τις Σποράδες
4. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα γενναίο προγραμμα δενδροφύτευσης κατά μήκος των οδικών αξόνων, που θα αλλάξει το μικροκλίμα θα φέρει δροσισμό και προστασία, θα συμβάλλει στην άμβλυνση των κλιματικών προβλημάτων
5. Οι πράσινοι χώροι (πάρκα, παιδικές χαρές κτλ) πρέπει να πυκνώσουν, να διασυνδεθούν μεταξύ τους με αναβαθμισμένη προσπελασιμότητα, ενώ γύρω απο τα σχολεία οφείλουμε να σχεδιάσουμε ασφαλείς θύλακες για τις μετακινήσεις των μαθητών
6. Άμεσα να προχωρήσει η ολοκλήρωση της πεζοδρόμησης της Αγ.Σοφίας, η κατασκευή του πάρκου μνήμης στην πλατεία Ελευθερίας και η στάθμευση σε ολόκληρη την πόλη να γίνει με έξυπνους, ψηφιακούς τρόπους κινητροδοτώντας σε άλλες περιοχές τους κατοίκους, και σε άλλες την εναλλαγή στάθμευσης για την τόνωση της εμπορικότητας. Νέοι πεζόδρομοι και δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας να συνδέσουν την Άνω Πόλη και το κέντρο με τη Θάλασσα.
7. Οφείλουμε να σχεδιάσουμε περιφερειακούς χώρους στάθμευσης σε σχετική απόσταση απο το κέντρο, που θα συνδέονται άμεσα και με υψηλές συχνότητες με mini buses
8. Μέσα σε έναν διευρυμένο ποδηλατόδρομο να σχεδιαστούν μικρά κέντρα βιώσιμης κινητικότητας (hub mobility) όπου να ενταχθούν ηλεκτρικά ποδήλατα, πατίνια και αυτόνομα μέσα μεταφοράς
9. Το οδικό δίκτυο πρέπει να ανασχεδιαστεί με βάση τις νεες σύγχρονες ανάγκες, να υιοθετηθεί ένα σύγχρονο σύστημα οριζόντιας σήμανσης (ανάλογο των ευρωπαϊκών) και να διατίθεται ένα πυκνό πληροφοριακό σύστημα σήμανσης, που να καθοδηγεί κάθε οδηγό και κάθε πεζό στον προορισμό του. Σήμερα χάνονται ανώφελα οχηματοχιλιομετρα μέσα στην πόλη ασκόπως και επιβαρυντικά για το περιβάλλον
10. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί με την ολιστική αντίληψη του κλιματικού και περιβαλλοντικού πλαισίου. Σήμερα η πρόκληση της κλιματικής κρίσης και της βιώσιμης ανάπτυξης είναι τα κριτήρια που καθοδηγούν τον σχεδιασμό και οχι αποσπασματικές τεχνικές παρεμβάσεις. Η πόλη είναι ένας ενιαίος ζωντανός οργανισμός.
Ο Δημαρχος Θεσσαλονίκης είναι πάντα ένας αδιαφιλονίκητος ηγέτης ολόκληρης της πόλης. Δίνει τον τόνο και ρυθμό, χαράσσει οιωνεί την στρατηγική, επηρεάζει τις κυβερνήσεις, τραβάει τους περιφερειακούς δήμους μπροστά