Τρίτη 18 Απριλίου 2023

Φωτιά σε λεωφορείο : Πάνω από 3.000 λεωφορεία καίγονται κάθε χρόνο στην Ευρώπη

Κάθε χρόνο καίγονται πάνω από 3.000 λεωφορεία στις 51 χώρες της Ευρώπης και πάνω από 15.000 σε όλο τον κόσμο, με πρωταθλήτρια την Κίνα και δεύτερη την Ινδονησία.

Παρά τις τεχνικές προόδους, παρά τις δεκάδες μελέτες για τα αίτια των πυρκαγιών, οι φωτιές.... συνεχίζονται και θα συνεχίζονται, όσο υπάρχουν κινητήρες οποιασδήποτε μορφής. Μάλιστα , σύμφωνα με κάποιες απόψεις, η συχνότητα πυρκαγιών αυξάνεται όσο αυξάνεται ο στόλος ηλεκτρικών λεωφορείων (υπάρχει και αντίδραση σε αυτές τις εκτιμήσεις).
Το παρήγορο είναι ότι στο 99,99% των πυρκαγιών, δεν υπάρχουν ανθρώπινες απώλειες, καθώς το λεωφορείο που καίγεται, εκκενώνεται σχετικά γρήγορα. Θύματα, έχουν υπάρξει, μόνο σε πυρκαγιές που σημειώθηκαν μετά από πρόσκρουση.
Παρά τις μελέτες, παρά τις πραγματογνωμοσύνες, παρά τις έρευνες, τα αίτια παραμένουν συνήθως άγνωστα και περιγράφονται με γενικούς όρους, όπως "μηχανική βλάβη" ή "βραχυκύκλωμα". 
Στο παρελθόν έγιναν πολλές προσπάθειες, να εξοπλιστούν τα λεωφορεία με συστήματα έγκαιρης πυρανίχνευσης ή και αυτόματης πυρόσβεσης, τίποτε όμως δεν απέδωσε ουσιαστικά..


ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:


Δεν υπάρχουν συγκεντρωτικά στατιστικά στοιχεία και για τις 204 χώρες του πλανήτη, κατά καιρούς όμως έγιναν διάφορες μελέτες, για να προσεγγίσουν το πρόβλημα "bus fires".

Η πιο σημαντική απ΄αυτές, που ασχολήθηκε εκτενώς με το πρόβλημα, είναι του 2010, των Meltzer and Ayres. 

Κίνα: 3.000 φωτιές σε λεωφορεία το χρόνο

Στην Κίνα, οι Shumin Feng και Zhenning Li του Harbin Institute of Technology, και ο Xianglong Sun
του Northeast Forestry University, μελέτησαν εκτενώς το φαινόμενο στη χώρα. Στη δημοσίευσή τους, αναφέρουν χαρακτηριστικά:

Transit bus fires have drawn considerable attention worldwide owing to their frequent occurrence. Although buses generally are considered to be a relatively safe means of transportation, the loss of property and human life caused by bus fires is far from negligible. Generally, bus drivers and passengers can quickly flee the scene during a bus fire, leading to fewer casualties in comparison to bus crashes. However, in most cases, it is very likely that the bus will completely burn within 15–20 minutes after the start of a  fire (Meltzer and Ayres et al. 2010),.... According to documents of
the China Fire Department of Ministry of Public Security (FDMPS), approximately 3,000
bus fires occurred in China in 2014
, a number that has grown steadily since 2010, with no indication of an improvement in this trend. 


Νορβηγία: 50 πυρκαγιές το χρόνο - Σουηδία: 122 πυρκαγιές σε λεωφορεία

Αντίστοιχη μελέτη του Τεχνικού Ινστιτούτου της Σουηδίας, αναφέρει:

Between 1999 and 2004 an average of 49 bus and coach fires were reported each year in Norway, and 122 per year in Sweden. However, it can be assumed that the actual number of fires is considerably higher than this, as a large number of fires are not reported. This means that about 1.0-1.4 % of all buses and coaches in service are involved in fires each year. 


Γερμανία : 350-400 λεωφορεία καίγονται κάθε χρόνο

"In Germany, 350 to 400 bus fires are reported every year which corresponds to 0.4 per cent of the buses (PUBA, 2010) and in Finland bus fires have almost doubled over the last ten years (VTT, 2010)", αναφέρει η Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών (UNECE) σε δημοσίευσή της.




Βρετανία: 600 λεωφορεία καίγονται κάθε χρόνο

Αντίστοιχη δημοσίευση της UNECE για τη Βρετανία, δείχνει ότι περίπου 600 λεωφορεία καίγονται κάθε χρόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο
  


ΗΠΑ: 2.100 λεωφορεία καίγονται κάθε χρόνο

Αντίστοιχα, τα διαθέσιμα στοιχεία της UNECE δείχνουν πάνω από 2.000 φωτιές σε λεωφορεία, κάθε χρόνο, στις ΗΠΑ



Ελλάδα: 48 φωτιές σε λεωφορεία το 2021

Σύμφωνα με το στατιστικό δελτίο Αστικών Συμβάντων 2021 της Π.Υ. η Υπηρεσία κλήθηκε σε 48 συμβάντα πυρκαγιάς μεταφορικών μέσων κατά τη διάρκεια του 2021. 


Mercedes Citaro, τα πρώτα σε πυρκαγιές λεωφορείων

Στις περισσότερες πυρκαγιές στην Ευρώπη, τα λεωφορεία είναι ενός τύπου: του πιο δημοφιλούς, δηλαδή το γνωστό Citaro της Mercedes. Μάλιστα, η Welt, έκανε ένα ειδικό αφιέρωμα, στις αναφλέξεις των Citaro, αναζητώντας την αιτία. Σε αυτό, διαπιστώνει πως όλα σχεδόν τα λεωφορεία που καίγονται είναι τα low entry (χαμηλοδάπεδα).



Σύμφωνα με τους ειδικούς της Daimler benz, τα Citaro είναι τα πιο άνετα αστικά λεωφορεία για τον επιβάτη, αλλά έχουν ένα τμήμα, που πρέπει να προσεχθεί και να συντηρείται τακτικά: Η μηχανή τους έχει στριμωχθεί στο πίσω δεξια μέρος, πολύ κοντά στα καθίσματα και χωρίζεται απ΄αυτά, με μονωτικό υλικό, το οποίο παίρνει φωτιά, επειδή συσσωρεύονται σε αυτό , υπολλείμματα ντίζελ ή λαδιού.

Μια επιστημονική μελέτη από το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Ερευνών Αυτοκινητοδρόμων και το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Έρευνας και Δοκιμών Υλικών κατέληξε στο συμπέρασμα το 2012 ότι σημειώνονται 350 πυρκαγιές σε λεωφορεία στη Γερμανία κάθε χρόνο - σχεδόν μία την ημέρα. Περίπου τα τρία τέταρτα αυτών των πυρκαγιών προέρχονται από το χώρο του κινητήρα των οχημάτων.






#Flambus

Οι πυρκαγιές στη Ρώμη, ήταν τόσο συχνές, που οδήγησε χρήστες του twitter, να κάνουν ειδικό hashtag, το #Flambus, στο οποίο ανέβαζαν τις φωτιές στα Citaro.
Ενδεικτικά, 


δείτε και:

sakisgeorgiadis