Ηλεκτρονικά και με συγκεκριμένη διαδικασία, θα εκδίδουν οι ανάδοχοι δημοσίων έργων/υπηρεσιών (εργολάβοι), τα τιμολόγιά τους προς τους αναθέτοντες φορείς του δημοσίου, για να εισπράξουν τα χρήματά τους.
Αναλυτικά:
Δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δύο αποφάσεις για την ηλεκτρονική τιμλόγηση στο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων και τον καθορισμό του Εθνικού Μορφότυπου ηλεκτρονικού τιμολογίου (ΦΕΚ Β 2425/2020).
Αναλυτικά:
Δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δύο αποφάσεις για την ηλεκτρονική τιμλόγηση στο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων και τον καθορισμό του Εθνικού Μορφότυπου ηλεκτρονικού τιμολογίου (ΦΕΚ Β 2425/2020).
Τι αφορούν
Η διαδικασία εφαρμόζεται από τις κεντρικές κυβερνητικές αρχές και τις κεντρικές αρχές αγορών, καθώς και από τις μη κεντρικές αναθέτουσες αρχές και τους αναθέτοντες φορείς για την παραλαβή και επεξεργασία των ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 148 του ν. 4601/2019.
Τι λέει το άρθρο 148
(άρθρο 1 της Οδηγίας 2014/55/ΕΕ) Αντικείμενο - πεδίο εφαρμογής - εξαιρέσεις
1. Σκοπός των άρθρων 148 έως 154 είναι η προσαρμογή της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 (L 133) για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων.
2. Ο παρών θεσπίζει κανόνες για τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδονται κατά την εκτέλεση των συμβάσεων, οι οποίες υπάγονται στους νόμους 3978/2011 (Α΄137), 4412/2016 (Α΄147) και 4413/2016 (Α΄ 148) και, ειδικότερα, καταλαμβάνει: α) συμβάσεις οι οποίες συνάπτονται στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και των οποίων η εκτιμώμενη αξία, εκτός φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.), είναι ίση ή ανώτερη από τα κατώτατα όρια, σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 3978/2011, β) δημόσιες συμβάσεις και συμβάσεις έργων, εκπόνησης μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, προμηθειών και γενικών υπηρεσιών των οποίων η εκτιμώμενη αξία, εκτός Φ.Π.Α., είναι ίση προς ή ανώτερη από τα κατώτατα όρια των άρθρων 5 και 235 του ν. 4412/2016, γ) συμβάσεις παραχώρησης έργων και υπηρεσιών των οποίων η εκτιμώμενη αξία ισούται με ή υπερβαίνει τα πέντε εκατομμύρια διακόσιες είκοσι πέντε χιλιάδες (5.225.000) ευρώ, όπως το όριο αυτό αναθεωρείται, σύμφωνα με το εδάφιο β΄ της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4413/2016.
3. Ο παρών δεν καταλαμβάνει τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδονται κατά την εκτέλεση συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3978/2011, στις οποίες η σύναψη και η εκτέλεση της σύμβασης έχουν χαρακτηριστεί απόρρητες ή πρέπει να συνοδεύονται από ειδικά μέτρα ασφαλείας κατ' εφαρμογή των κείμενων νομοθετικών, κανονιστικών ή διοικητικών διατάξεων και με τον όρο ότι τα ουσιώδη εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να προστατευτούν με λιγότερο οχληρά μέτρα.
Σκοπός της απόφασης
Σκοπός της είναι ο καθορισμός της αρχιτεκτονικής, των διαδικασιών παραλαβής, επεξεργασίας και πληρωμής ηλεκτρονικού τιμολογίου, των απαιτήσεων διαλειτουργικότητας και διασύνδεσης με ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα του δημοσίου, των τεχνικών προϋποθέσεων ασφάλειας και προστασίας δεδομένων και κάθε άλλου τεχνικού και ειδικού θέματος αναγκαίου για την εφαρμογή της.
Τα υποδεχόμενα ηλεκτρονικά τιμολόγια βασίζονται στο Ευρωπαϊκό Πρότυπο EN16931-1:2017, Electronic invoicing βάσει της κοινοτικής οδηγίας. Σε αυτό το πλαίσιο η Γ.Γ.Π.Σ. λειτουργεί ως «υποδοχέας» των ηλεκτρονικών τιμολογίων των Δημόσιων Συμβάσεων για το σύνολο της Δημόσιας Διοίκησης και «δρομολογητής» στις αρμόδιες Αναθέτουσες Αρχές και Αναθέτοντες Φορείς, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Ν.4601 /2019.
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ: The European standard on eInvoicing (EN 16931)
Διαδικασίες παραλαβής, επεξεργασίας τιμολογίων και πληρωμής
1. Οι αγοραστές (οι αναθέτοντες φορείς του δημοσίου δηλαδή) λαμβάνουν από το ΚΕΔ τα ηλεκτρονικά τιμολόγια στα πληροφοριακά τους συστήματα, σύμφωνα με την περίπτωση (ιε) της παραγράφου 3 του άρθρου 28 του ν. 4623/2019 (Α΄ 134).
2. Η επιτυχής, από τεχνικής απόψεως, παραλαβή των ηλεκτρονικών τιμολογίων από τα ανωτέρω πληροφοριακά συστήματα, χρονοσημαίνεται και επισημαίνεται με αυτοματοποιημένο μήνυμα πληροφόρησης που αποστέλλεται στον πωλητή μέσω του ΚΕΔ και εκκινεί τις προθεσμίες των διατάξεων της υποπαρ. Ζ.5 της παρ. Ζ του ν. 4152/2013 (Α΄ 107).
3. Σε περίπτωση προσωρινής τεχνικής αδυναμίας παραλαβής του ηλεκτρονικού τιμολογίου από τα ανωτέρω πληροφοριακά συστήματα, οι αγοραστές παραλαμβάνουν τα ηλεκτρονικά τιμολόγια στο, για το σκοπό αυτό, πληροφοριακό υποσύστημα ΕΔΗΤ. Η τεχνική αδυναμία παραλαβής του ηλεκτρονικού τιμολογίου κατά τα ανωτέρω, πιστοποιείται από τη Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ., η οποία παρέχει σε κάθε περίπτωση τις απαραίτητες οδηγίες στους αγοραστές για την παραλαβή των τιμολογίων μέσω του ανωτέρω πληροφοριακού υποσυστήματός της. Στην περίπτωση αυτή, οι προθεσμίες των διατάξεων της υποπαρ. Ζ.5 της παρ. Ζ του ν. 4152/2013 (Α΄ 107), εκκινούν από την ημερομηνία που το ηλεκτρονικό τιμολόγιο καθίσταται διαθέσιμο στον αγοραστή μέσω του ΕΔΗΤ. Σε συνέχεια της παραλαβής του τιμολογίου και στην περίπτωση που ο αγοραστής διαπιστώσει ότι το περιεχόμενο του τιμολογίου δεν είναι σύμφωνο με τους όρους της σύμβασης αποστέλλει μήνυμα ειδοποίησης προς τον πωλητή, διαμέσου του ΚΕΔ προκειμένου ο τελευταίος να εκδώσει πιστωτικό ηλεκτρονικό τιμολόγιο. Το ΚΕΔ ταυτόχρονα προωθεί την εν λόγω ειδοποίηση στα εμπλεκόμενα πληροφοριακά συστήματα.
4. Σε περίπτωση μη εφαρμογής της διαδικασίας ηλεκτρονικής διακίνησης δικαιολογητικών του άρθρου 69ΣΤ του ν. 4270/2014, η αναθέτουσα αρχή η οποία πραγματοποιεί τη δαπάνη, αναγράφει στην κατάσταση πληρωμής τον μοναδικό αριθμό του ηλεκτρονικού τιμολογίου με τον οποίο η οικονομική υπηρεσία του φορέα Γενικής Κυβέρνησης το αναζητά ως δικαιολογητικό της δαπάνης με τη χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών από το ΚΕΔ ή στο ΕΔΗΤ στις περιπτώσεις της παρ. 3 του παρόντος άρθρου και της παρ. 1 του άρθρου 6.
5. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας πληρωμής του ηλεκτρονικού τιμολογίου από την αρμόδια υπηρεσία του αγοραστή, το ΚΕΔ άμεσα ενημερώνεται ηλεκτρονικά για την ολοκλήρωση της πληρωμής του τιμολογίου και στη συνέχεια ενημερώνει αυτόματα τόσο τα εμπλεκόμενα πληροφοριακά συστήματα όσο και τον πωλητή.
6. Η οπτικοποιημένη μορφή του ηλεκτρονικού τιμολογίου δύναται να αποθηκεύεται σε ηλεκτρονικό αρχείο μορφότυπου PDF, ενώ ως πρωτότυπο ηλεκτρονικό τιμολόγιο νοείται το τιμολόγιο σε ηλεκτρονική μορφή βάσει του Ευρωπαϊκού ή Εθνικού Μορφότυπου και μόνο.
PEPPOL : Ένας νέος όρος που θα μπει στη ζωή μας
PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online), Πανευρωπαϊκό ανοικτό τεχνολογικό πρότυπο
του φορέα OpenPEPPOL που περιλαμβάνει ένα σύνολο τεχνουργημάτων (artifacts) και τεχνικών προδιαγραφών που αφορά στη διασυνοριακή ηλεκτρονική σύναψη συμβάσεων μεταξύ διαφορετικών πληροφοριακών συστημάτων ηλεκτρονικών συμβάσεων (eProcurement) ή/και παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικού επιχειρείν (eBusiness),
2. «OpenPEPPOL»: μη κερδοσκοπικός διεθνής οργανισμός με μέλη δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς με σκοπό την ανάπτυξη και τη συντήρηση των προδιαγραφών PEPPOL, ήτοι των δομικών στοιχείων και των υπηρεσιών και της εφαρμογής αυτών σε όλη την ευρώπη,
Δείτε τα Certified PEPPOL Access Points (APs) εδώ (στην Ελλάδα είναι η Γ.Γ.Π.Σ., με contact person τον Angelos Karvounis a.karvounis@gsis.gr)
Δείτε το σχετικό ΦΕΚ B 2425 εδώ