Με τον τίτλο "Ανάθεση αρμοδιοτήτων για το έργο «Κυκλοφοριακή αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης με Υπερυψωμένη Λεωφόρο Ταχείας Κυκλοφορίας στο τμήμα από ....
Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με ΕΟ Θεσσαλονίκης-Μουδανιών)", δημοσιεύθηκε σήμερα 2-1-2020 Κανονιστική Πράξη / Υπουργική απόφαση, η οποία θέτει τις βάσεις για την υλοποίηση της εξαγγελίας του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην ΔΕΘ στις 7/9/2019.
Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με ΕΟ Θεσσαλονίκης-Μουδανιών)", δημοσιεύθηκε σήμερα 2-1-2020 Κανονιστική Πράξη / Υπουργική απόφαση, η οποία θέτει τις βάσεις για την υλοποίηση της εξαγγελίας του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην ΔΕΘ στις 7/9/2019.
Το έργο κρίνεται ως " Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού" και προγραμματίζεται να γίνει με Σύμβαση Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.).
Βεβαίως, θα πρέπει να απασχολήσει τους φορείς της Θεσσαλονίκης, η σημαντική επιβάρυνση που θα προκαλέσει στο κυκλοφοριακό, το συγκεκριμένο έργο, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, όταν και αν γίνει. Προφανώς, θα χρειαστεί να κλείσουν κάποια τμήματα της υπάρχουσας περιφερειακής οδού, πράγμα που σημαίνει ....τεράστια επιβάρυνση των κεντρικών οδικών αξόνων (Καραμανλή ανατολικά, Λαγκαδά και Μοναστηρίου δυτικά), που θα απορροφήσουν χιλιάδες οχήματα, που δεν θα μπαίνουν στην Περιφερειακή.
Περιγραφή του έργου
Το έργο που παρουσίασαν στις 20-12-2011 εκπρόσωποι της Εγνατίας Οδού στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης, προβλέπει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου που θα εξυπηρετεί τους οδηγούς των αυτοκινήτων οι οποίοι μετακινούνται από το βορά προς το νότο και αντίστροφα, ή από τη δυτική πλευρά της πόλης προς το αεροδρόμιο και τη Χαλκιδική και αντίστροφα. Έτσι θα αποσυμφορηθεί το υπάρχον τμήμα της εσωτερικής περιφερειακής που θα χρησιμοποιείται από όσους επιθυμούν να κινηθούν τοπικά, ανάμεσα στις διάφορες εισόδους και εξόδους κάθε περιοχής.
Ειδικότερα, ξεκινώντας από τον κόμβο Κ5 προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα υπέργειο τμήμα της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου, μήκους 650 μέτρων, και ύψους 7 μέτρων, ακριβώς πάνω από την υπάρχουσα περιφερειακή. Ο δρόμος θα συνεχίζεται στο ίδιο ύψος, παράλληλα από την περιφερειακή οδό προς την πλευρά του Σέιχ Σου μέχρι να φτάσει στο επόμενο υπέργειο τμήμα πάνω από την περιφερειακή, που θα δημιουργηθεί από τον κόμβο Κ9 με κατεύθυνση τον κόμβο Κ10, στο ύψος της Μαλακοπής και για άλλα 550 μέτρα. Σε όλη αυτή τη διαδρομή, η λεωφόρος συνολικού μήκους 4 χιλιομέτρων, θα διαθέτει δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και μία μεσαία νησίδα.
Επιπλέον σε όλο το μήκος της υπάρχουσας εσωτερικής περιφερειακής από τον κόμβο Κ5 μέχρι τον κόμβο Κ10 θα αυξηθούν οι λωρίδες κυκλοφορίας από δύο σε τρεις ανά κατεύθυνση ενώ θα δημιουργηθεί και λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Στο ύψος των δύο τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα θα δημιουργηθούν δύο ακόμη σήραγγες από όπου τα αυτοκίνητα θα κατευθύνονται από τα ανατολικά προς τα δυτικά και τα υπάρχοντα τούνελ θα μονοδρομηθούν με κατεύθυνση από τα δυτικά προς τα ανατολικά. Πεζογέφυρες θα δημιουργηθούν και θα διαμορφωθούν στον 'Αγιο Παύλο, τα Μετέωρα, τα Πεύκα, την Τούμπα και την οδό Περραιβού.
Οι περιβαλλοντικοί όροι για το έργο, που αναμένεται να δώσει μεγάλη κυκλοφοριακή ανάσα στην ιδιαίτερα επιβαρυμένη περιφερειακή οδό, έλαβαν σήμερα θετική γνωμοδότηση από τη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης. Το κόστος των συνολικών εργασιών υπολογίζεται σε τετρακόσια με πεντακόσια εκατομμύρια ευρώ ενώ σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Έργων του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Οικονομίδη, η χρηματοδότησή του θεωρείται δεδομένη καθώς πρόκειται για δημόσιο έργο που προωθείται για ένταξη στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο ως έργο προσπελασιμότητας. «Πρέπει να κινηθούμε ταχύτατα. Ευελπιστούμε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2012 θα γίνει η ένταξη του έργου και το δεύτερο τρίμηνο της ίδιας χρονιάς η προκήρυξη και η δημοπράτησή του. Από εκεί και πέρα μέχρι το 2015 εκτιμούμε ότι θα ολοκληρωθεί η κατασκευή», τόνισε ο κ. Οικονομίδης κατά τη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής.
Ερωτηθείς αν εγκαταλειφθούν τα σχέδια για την εξωτερική περιφερειακή, απάντησε αρνητικά, επισημαίνοντας ότι δεν θα σταματήσει η ολοκλήρωση του σχεδιασμού που αφορά σε όλη τη διαδρομή της εξωτερικής περιφερειακής από το γηροκομείο της Ευκαρπίας, τα Πεύκα και τη Θέρμη μέχρι το Σχολάρι. «Το πρώτο τμήμα της εξωτερικής περιφερειακής από το γηροκομείο της Ευκαρπίας μέχρι τα Πεύκα θα ενταχθεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο. Υπάρχει ωριμότητα και το έργο αναμένεται να απελευθερώσει την περιοχή από το κυκλοφοριακό φορτίο που δέχεται η εσωτερική περιφερειακή από την εξωτερική περιφερειακή στο ύψος του Τιτάν» σημείωσε. Διευκρίνισε, παράλληλα, ότι δεν τίθεται θέμα διοδίων για τα έργα στην εσωτερική περιφερειακή και υπογράμμισε ότι δεν θα υπάρχουν επιπτώσεις στην κυκλοφορία κατά τη διάρκεια των εργασιών καθώς οι μέθοδοι που θα εφαρμοστούν προβλέπουν την κατασκευή των τμημάτων του δρόμου από αέρος.
Σημειώνεται ότι το έργο της αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής οδού από τον κόμβο Κ5 μέχρι τον κόμβο Κ10 είναι συμπληρωματικό εκείνων της δημιουργίας ανισόπεδων κόμβων στη δυτική πλευρά της περιφερειακής οδού, πριν τον κόμβο Κ5 και των έργων αναβάθμισης της κυκλοφορίας μετά τον κόμβο Κ10 και μέχρι το αεροδρόμιο και την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Μουδανίων, στην ανατολική πλευρά.
27/11/2019 ΣΥΡΙΖΑ: "Δεν είναι ώριμο το έργο"
Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο (fly-over) στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, κατέθεσαν 15 βουλεύτριες και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως υποστηρίζουν το εν λόγω έργο δεν έχει ωριμότητα, τεχνικοοικονομική αξιολόγηση, αδειοδότηση, αλλά κυρίως δεν εντάσσεται στον απαιτούμενο στρατηγικό σχεδιασμό,\.
Αναφέρουν μάλιστα ότι για τη δρομολόγησή του δεν έχει ληφθεί υπόψη το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο ολοκληρώθηκε πρόσφατα και καθορίζει το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση όλων των μελλοντικών επενδύσεων σε υποδομές.
Την ερώτηση υπογράφουν: Αβραμάκης Ελευθέριος, Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα), Βαρεμένος Γεώργιος, Βέττα Καλλιόπη, Γιαννούλης Χρήστος, Ζουράρις Κωνσταντίνος, Μάλαμα Κυριακή, Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος, Νοτοπούλου Αικατερίνη, Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη), Πούλου Παναγιού (Γιώτα), Σπίρτζης Χρήστος, Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος, Φάμελλος Σωκράτης, Χρηστίδου Ραλλία.
Η κατατεθείσα ερώτηση έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
1. Υποδομών & Μεταφορών
2. Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «Εξαγγελία του Πρωθυπουργού για υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο (fly-over) στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης»
Την αναβάθμιση της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, με υπερυψωμένη λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας (fly-over) στον εσωτερικό ανατολικό δακτύλιο, εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Ειδικότερα, ανακοίνωσε ότι το έργο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 300 εκατομμυρίων ευρώ, θα υλοποιηθεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ενώ οι σχετικές μελέτες προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν εντός του 2020.
Σε συνέχεια της παραπάνω ανακοίνωσης, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, το έργο χαρακτηρίστηκε ως «εθνικού επιπέδου». Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών και παράλληλα συγκροτείται Συμβουλευτική Επιτροπή Παρακολούθησης, η οποία θα αναλάβει την επανεξέταση και οριστικοποίηση του σχεδιασμού του, έτσι ώστε αυτό να καταστεί «βιώσιμο και χρηματοδοτήσιμο».
Η απόφασηαυτή της Κυβέρνησης να συμπεριλάβει την Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρο στις άμεσες προτεραιότητές της όσον αφορά στα έργα υποδομής, αιφνιδίασε πολλούς κατοίκους της Θεσσαλονίκης, αλλά και όλους όσοι γνωρίζουν για το συγκεκριμένο έργο τα τελευταία 10 περίπου χρόνια. Κι αυτό, διότι μέχρι πρότινος η συζήτηση αφορούσε την κατασκευή μιας νέας εξωτερικής περιφερειακής οδού, έργο μελετητικά ώριμο, το οποίο έχει επίσης περιβαλλοντική έγκριση. Αντίθετα, για τη fly-over περιφερειακή έχουν πραγματοποιηθεί μόνο οι προμελέτες και η οριστική μελέτη οδοποιίας, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων απορρίφθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Τα παραπάνω έχουν ως συνέπεια να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις στο δημόσιο διάλογο και στον τεχνικό κόσμο ως προς την κατασκευή του εν λόγω έργου. Διατυπώνεται από τη μία πλευρά το επιχείρημα ότι η Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρος θα συμβάλει αποφασιστικά στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της περιοχής, ενώ παράλληλα αποτελεί λύση οικονομικότερη από αυτήν της νέας Εξωτερικής Περιφερειακής Οδού, της οποίας ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός είναι 900 εκατομμύρια ευρώ.
Από την άλλη πλευρά όμως, έντονη είναι και η πεποίθηση ότι η fly-overπεριφερειακή δε θα εξυπηρετήσει κυκλοφοριακά, θα δημιουργήσει σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα και έμφραξη ροής λόγω των διοδίων σε ένα τόσο σοβαρό άξονα, ενώ ταυτόχρονα με την κατασκευή της θα αυξηθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ηχορύπανση προς το κεντρικό και βόρειο τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, με παράλληλη υποβάθμιση της αισθητικής του τοπίου και απομείωση της πολύτιμης δασικής βιοποικιλότητας του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου, αλλά και τροποποίηση των υδραυλικών και πλημμυρικών χαρακτηριστικών της όμβριας απορροής.
Δεν είναι όμως οι διαφορετικές απόψεις σχετικά με το συγκεκριμένο έργο που προβληματίζουν, αλλά ο χρονισμός της ανακοίνωσης του Πρωθυπουργού. Κι αυτό διότι η εξαγγελία για τη fly-overπεριφερειακή έγινε λίγους μόλις μήνες έπειτα από την ολοκλήρωση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (ΕΣΣΜ). Το Σχέδιο αυτό ήταν η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ στις αποσπασματικές πολιτικές και τον ελλιπή σχεδιασμό όσον αφορά στα έργα υποδομής της χώρας μας. Με την ολοκλήρωσή του έγινε σαφές ότι η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αντιλαμβανόμενη τη σημασία του στρατηγικού σχεδιασμού και της ορθής αξιοποίησης των πόρων, θέλει να δώσει τέλος στα λάθη του παρελθόντος, όπου ο εκάστοτε Υπουργός ή ακόμα και Πρωθυπουργός εξαγγέλλει, σχεδιάζει, δρομολογεί μελέτες, ρυθμιστικά σχέδια και MasterPlan.
Το ΕΣΣΜ αποτελεί μια ενιαία και ολοκληρωμένη στρατηγική μεταφορών για όλη την επικράτεια, με ορίζοντα σχεδόν εικοσαετίας, με στόχο η αειφόρος ανάπτυξη των υποδομών και υπηρεσιών του μεταφορικού συστήματος να αποτελέσει βάση για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Επιπλέον, καθορίζει το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση όλων των μελλοντικών επενδύσεων σε υποδομές και των απαιτούμενων οργανωτικών και θεσμικών μέτρων στον τομέα των μεταφορών, ενώ παράλληλα ορίζει τις κύριες δράσεις που πιθανόν θα ενισχυθούν από Διεθνή Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα, ιδιαιτέρως από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Βασίζεται στη συλλογή δεδομένων και την ανάλυση όλου του μεταφορικού τομέα, ενώ παράλληλα υποστηρίζεται από Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Περιλαμβάνει επίσης Συγκοινωνιακό Μοντέλο για όλα τα μέσα μεταφοράς, το οποίο θα χρησιμοποιείται ως μέσο υποστήριξης στη λήψη αποφάσεων για τη χάραξη πολιτικής, τον προγραμματισμό των επενδύσεων και την προετοιμασία των έργων. Αξίζει επίσης να τονιστεί ότι αναπτύχθηκε σύμφωνα με το πλαίσιο της Λευκής Βίβλου 2011 για τις Μεταφορές και είναι συμπληρωματικό άλλων στρατηγικών σχεδίων (πχ Στρατηγικό Πλαίσιο για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020, Εθνική Στρατηγική για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών 2015-2025, Εθνική Αρχιτεκτονική για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών 2016-2025, Επιχειρησιακό Σχέδιο του ΟΣΕ 2016-2020, Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική Αλυσίδα 2017), ενώ ευθυγραμμίζεται πλήρως με την Εθνική Αναπτυξιακή Στρατηγική 2018.
Δυστυχώς, από την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για την κατασκευή υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (fly-over) στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης είναι εμφανές ότι η δρομολόγηση του συγκεκριμένου έργου γίνεται αυθαίρετα και όχι στο πλαίσιο της ολιστικής στρατηγικής που υπαγορεύει το ΕΣΣΜ.
Επιπλέον δεν υπάρχει επικαιροποιημένη στρατηγική μελέτη κυκλοφορίας και μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, από την οποία να προκύπτει και η σκοπιμότητα αλλά και η τεχνικο-οικονομική αξιολόγηση του έργου στο ευρύτερο πλαίσιο των οδικών αξόνων και της κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη. Στην ίδια κατεύθυνση, δεν υπάρχουν επικαιροποιημένα στοιχεία κυκλοφοριακού φορτίου που να συνηγορούν σε αυτή την επιλογή.
Επειδή έχει έρθει πλέον η ώρα να σταματήσουμε να υλοποιούμε έργα αποσπασματικά, με προχειρότητα και παντελή έλλειψη σχεδιασμού, τα οποία είναι αποτέλεσμα εξαγγελιών κάποιου Υπουργού ή ακόμα και Πρωθυπουργού.
Επειδή βασική προϋπόθεση για την πρόκριση έργων και δράσεων πρέπει να αποτελεί ο στρατηγικός σχεδιασμός, με οικονομικό προγραμματισμό και χωροταξική θεώρηση και με σκοπό την προστασία του δημόσιου, του κοινού συμφέροντος από μια γειτονιά μέχρι το σύνολο της Επικράτειας, κάτι που είναι πλέον εφικτό μέσω του ΕΣΣΜ.
Επειδήγια την επιλογή τηςfly-over περιφερειακής οδού ως έργο προτεραιότητας η Κυβέρνηση δεν αξιοποίησε το ΕΣΣΜ, ενώ παράλληλα η λειτουργικότητα και η αποδοτικότητα του συγκεκριμένου έργου δεν τεκμηριώνονται από επικαιροποιημένη κυκλοφοριακή μελέτη.
Επειδή, για την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου θα απομειωθούν εκτάσεις δασικής έκτασης, γεγονός που προσκρούει στο καθεστώς προστασίας του περιαστικού δάσους της Θεσσαλονίκης, το οποίο στις επιτρεπόμενες χρήσεις δεν περιλαμβάνει τα οδικά δίκτυα.
Επειδή είναι ορατός ο κίνδυνος για άλλη μια φορά να διαπιστώσουμε ότι το Ελληνικό Δημόσιο πλήρωσε μελέτες, η πόλη «συζήτησε» και «διαβουλεύτηκε» για ένα έργο, η υλοποίηση του οποίου είχε προαποφασιστεί, χωρίς να ληφθούν υπόψη βασικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να το ματαιώσουν.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Με βάση ποιο Στρατηγικό Σχέδιο προκύπτει η κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (fly-over);
2. Πότε επικαιροποιήθηκε το σχέδιο μεταφορικών υποδομών και μετακινήσεων και τα κυκλοφοριακά φορτία σε επίπεδο Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, ώστε να συνηγορούν για την εκ νέου αναμόχλευση του έργου;
3. Προτίθεται η Κυβέρνηση να αξιοποιήσει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών ως μέσο υποστήριξης για τη χάραξη πολιτικής, τον προγραμματισμό των επενδύσεων και την προετοιμασία των νέων έργων ή έχει αποφασίσει την πλήρη εγκατάλειψή του;
4. Σε περίπτωση μη αξιοποίησης του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, προγραμματίζεται η εκπόνηση νέου Στρατηγικού Σχεδίου όσον αφορά στις υποδομές και τις υπηρεσίες του μεταφορικού συστήματος της χώρας;
5. Υπάρχει αξιολόγηση των κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου;
6. Έχει προχωρήσει η διοίκηση σε περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου και τι επιπτώσεις αυτό θα έχει σε επίπεδο ηχορύπανσης, αέριας ρύπανσης, μείωσης δασικής βιοποικιλότητας, πλημμυρικού κινδύνου κτλ; Η προϊσταμένη Αρχή και η Διευθύνουσα Υπηρεσία σε όλα τα έργα σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο έργων και δημόσιας διοίκησης της χώρας μας καλούνται να κρίνουν με βάση τους κανόνες της επιστήμης και το δημόσιο όφελος. Πώς αυτή η αρχή ικανοποιείται όταν ο Πρωθυπουργός ανακοινώνει και δεσμεύει τη διοίκηση για έργα τα οποία δεν έχουν ωριμότητα, τεχνικοοικονομική αξιολόγηση, αδειοδότηση και δεν εντάσσονται στον απαιτούμενο στρατηγικό σχεδιασμό;