Τρίτη 29 Απριλίου 2025

Γραμματίδης : "Επιτέλους, φως στο τούνελ των ελληνικών σιδηροδρόμων"

Ο τέως Πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Έχοντας κατά καιρούς στο παρελθόν καυτηριάσει την εγκληματική εγκατάλειψη του ελληνικού σιδηροδρόμου, με βαθιά ικανοποίηση παρακολούθησα τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σχετικά με τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που κατέστησε και εισήγαγε ο Αναπληρωτής Υπουργείου Μεταφορών στο Υπουργικό Συμβούλιο νωρίτερα σήμερα με τον βαθμό του κατεπείγοντος. 


Το νομοσχέδιο, όπως αναλύθηκε αργότερα από τον αρμόδιο Υπουργό, θέλω να επισημάνω ότι είναι ιστορικά το πρώτο νομοθετικό κείμενο που ρυθμίζει ουσιαστικά και υπεύθυνα τη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου μετά από σειρά δεκαετιών νομοθετικής απραξίας που τον οδήγησε σημερινή δραματική του κατάσταση 

Μια κατάσταση που έδειχνε τη ζωή πολλών και ιδιαίτερα την τελευταία 57 επιβατών ρίχνοντας στο πένθος τις οικογένειές τους και παράλληλα καταρρακώνοντας την αξιοπιστία και το κύρος του ελληνικού σιδηρόδρομου, του προσωπικού του και των φορέων που λειτουργούν. Άργησε πραγματικά να έλθει η σχετική ρύθμιση και η αργοπορία αυτή στιγματίζει κάθε υπεύθυνο που αν δεν λογοδοτεί στην ελληνική δικαιοσύνη, σίγουρα όμως λογοδοτεί στην ελληνική κοινωνία.

Η ικανοποίησή του είναι ακόμη μεγαλύτερη γιατί, πέρα ​​από τίς νέες καινοτόμες και ορθολογικές ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου και τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού, άλλες μεν περιλαμβάνονταν στο εμπιστευτικό σήμα που έστειλε στον Πρωθυπουργό μετά την λήξη της. θητείας μου ως μεταβατικού Προέδρου του ΟΣΕ και άλλες τίς είχε εισηγηθεί η υπό την προεδρία μου διοίκηση του ΟΣΕ 

Πιο συγκεκριμένα 

(α) η δρομολόγηση των έργων αποκατάστασης των ζημιών του δικτύου από τις θεομηνίες Daniel και Elias στη Θεσσαλία, 

(β) η σταδιακή ολοκλήρωση/αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης και του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS των συρμών ξεκινώντας από τον κεντρικό άξονα. Αθήνας-Θεσσαλονίκης σέ συνδυασμό με το σύστημα ενδοεπικοινωνίας GSMR, 

(γ) η απλοποίηση πρόσληψης προσωπικού από τους Σιδηροδρόμους Ελλάδας ΑΕ (στον νέο ΟΣΕ του οποίου επίσης επισπεύδεται η οργάνωση και δραστηριοποίησή του) κατά το πρότυπο της ΔΕΗ παρακάμπτοντας τις χρονολογίες. διαδικασίες του ΑΣΕΠ, 

(δ) η συστηματική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση όλων των τεχνικών βαθμίδων τού προσωπικού μέσα από το εκπαιδευτικό κέντρο του ΟΣΕ και η αξιολόγησή του, 

(ε) η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού κέντρου του ΟΣΕ σέ εκτέλεση του Μνημονίου Συνεργασίας πού είχαμε σχεδιάσει και συνυπογράψει με την εκπαιδευτική διεύθυνση των Γερμανικών Σιδηροδρόμων και με την προμήθεια σύγχρονων προσομοιωτών, 

(στ) η αύξηση του αριθμού των καμερών ασφαλείας για καλύτερη εποπτεία του δικτύου του, 

(ζ) η εμπλοκή μιας νέας κουλτούρας ασφάλειας και επαγγελματισμός σε όλα τα επίπεδα τού προσωπικού του ΟΣΕ με κίνητρα για καλές επιδόσεις, όσο και με αυστηρούς κανόνες και αυστηρές διαδικασίες, 

(η) η Ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων και 

(ζ) η λειτουργία ενός Επιχειρησιακού Κέντρου στο κέντρο διοίκησης των Ελληνικών Σιδηροδρόμων ΑΕ με την ουσιαστική συμμετοχή εκπροσώπων όλων των εμπλεκομένων φορέων στη λειτουργία του σιδηροδρομικού έργου και στη διαχείριση πιθανών κρίσεων, είναι ενδεικτικά μερικά από τα ήδη ανακοινωθέντα μέτρα.

Για πρώτη φορά επίσης ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό η εγκατάσταση ενός νέου συστήματος Hellenic Positioning System (HEPOS) για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο που αποτελεί μία πρόσθετη διπλή ασφάλεια, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείσει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων. 

Τέλος, είναι σημαντική η απόφαση της κυβέρνησης να ενσωματώσουν οι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ στη λειτουργία του συνόλου των συστάσεων της Επιτροπής και των επιστημονικών πορισμάτων, τόσο ως προς τις υποδομές και τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες όσο και προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, αλλά και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος επίσης ενισχύεται περαιτέρω, γιατί έχει ζωτική σημασία η πρόληψη των δυνητικών κινδύνων και όχι απλά η διαπίστωση τους. Με την ευκαιρία χαιρετίζουμε την αναδιοργάνωση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και την πραγματική ανεξαρτησία του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Όλες οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις σέ συνδυασμό με τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα πού επέβαλλε ο Πρωθυπουργός, θέλω να πιστεύω ότι εγγυάται για πρώτη φορά τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου και τη μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού 

Αναμένουμε τώρα από την κυβέρνηση και μια νέα δέσμη μέτρων και δράσεων πού (α) θα συνδέσουν τον σιδηρόδρομο με τα λιμάνια της χώρας και τη ΒΙΠΕ, (β) θα αναπτύξουν το δίκτυο και στην υπόλοιπη Ελλάδα προς τον όφελος αποκομμένων τοπικών κοινωνιών, (γ) θα οργανώσουν, προφυλάξουν και προβάλλουν την ελληνική σιδηροδρομική κληρονομιά και (δ) θα ξαναφέρουν τον σιδηροδρομικό πιο κοντά στην κοινωνία και θα αναδείξουν τη δυνητική του συμβολή στην οικονομία, στον τουρισμό και στον πολιτισμό.

Τέλος, μελετώντας και την πρόσφατη λεπτομερή δημόσια πρόταση του ΠΑΣΟΚ για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου, που λίγο πολύ προσεγγίζει και ακολουθεί με μικρές μόνο παραλλαγές την προαναφερθείσα κυβερνητική στρατηγική, οδηγούμαι στην αισιόδοξη πρόβλεψη ότι οι δυνάμεις της κοινοβουλευτικής αντιπολίτευσης θα συνεισφέρουν στη νέα σιδηροδρομική στρατηγική της κυβέρνησης μια και ο ελληνικός σιδηρόδρομος αποτελεί μια χώρα όσο και κρίσιμη εθνική υπόθεση και προτεραιότητα. Επιτέλους λοιπόν φως στο τούνελ των ελληνικών σιδηροδρόμων».
 

sakisgeorgiadis