Ένα θέμα-φωτιά, που τορπίλιζε την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, ρυθμίζεται νομοθετικά. Με τροπολογία που ....
κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου με τίτλο "Πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών", χαρίζεται το 90% των διαφορών!Το θέμα προέκυψε όταν έγινε αποδεκτή, η υπ. αρ. 37/2018 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους προς το οποίο είχαν υποβληθεί σχετικά ερωτήματα από το υπουργείο Οικονομικών τον Ιανουάριο του 2018. Τα ερωτήματα αφορούσαν το μισθολογικό καθεστώς των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, κατά πόσο αυτό επηρεαζόταν από τις περικοπές που είχαν γίνει από τους μνημονιακούς νόμους, αλλά και από πότε θα έπρεπε να έχουν υπαχθεί στο ενιαίο μισθολόγιο.
Στη γνωμοδότησή του το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (τμήμα Α') αποφάνθηκε, τον Μάρτιο του 2018, ότι "για το προσωπικό του ΟΑΣΘ οι μισθολογικές ρυθμίσεις του ν.4354/2015 (ενιαίος μισθολογικός νόμος) ισχύουν από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, ήτοι από 1.1.2016". Σημειώνεται ότι ο ν. 4354/2015 αφορούσε τροποποίηση του ν.4024/2011 που αφορούσε την ένταξη στο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Παρότι ο ΟΑΣΘ ήταν ιδιωτική επιχείρηση (ΝΠΙΔ) έως και τον Ιούλιο του 2017, οπότε κρατικοποιήθηκε με τον νόμο 4482/2017 εντούτοις, το ΝΣΚ αποφάνθηκε ότι οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό θα έπρεπε να ενταχθούν εξ αρχής στο ενιαίο μισθολόγιο καθώς ο ΟΑΣΘ επιχορηγούνταν και τότε από τον κρατικό προϋπολογισμό σε ποσοστό άνω του 50% των συνολικών δαπανών του. Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ εντάχθηκαν τελικά στο ενιαίο μισθολόγιο τον Οκτώβριο του 2017.
Συνεπώς, το ένα ζήτημα που προέκυψε από την αποδοχή της γνωμοδότησης του ΝΣΚ είναι η αναζήτηση, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων, των επιπλέον αποδοχών που έλαβαν οι εργαζόμενοι για διάστημα 21 μηνών, από 1.1.2016 έως 30.9.2017. Δεδομένου ότι οι μισθοί στον ΟΑΣΘ, πριν από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, ήταν υψηλοί, η απαίτηση για επιστροφή χρημάτων προκαλούσε αναστάτωση στους εργαζόμενους. Επιπλέον, αφορούσε και όσους στο μεταξύ έχουν συνταξιοδοτηθεί.
Η ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ 1/3/2022:
Κατόπιν υπαγωγής των εργαζομένων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.) στον ν. 4354/2015 (Α’ 176), οποία άρχεται από 1η-1-2016, οι μισθολογικές διαφορές, οι οποίες αφορούν στις καταβληθείσες μισθολογικές παροχές προς τους εργαζομένους του ως άνω φορέα για χρονικό διάστημα από 1η.1.2016 έως την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν αναζητούνται κατά ποσοστό 90%. Ο τρόπος υπολογισμού, οι προϋποθέσεις και οι λεπτομέρειες αναζήτησης και επιστροφής από τους εργαζομένους του υπολειπόμενου 10% των καταβληθεισών μισθολογικών παροχών καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών και Μεταφορών και Οικονομικών.
Απόσπασμα από την τροπολογία