Τα τελευταία χρόνια, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), αποτέλεσε τον αγαπημένο ...σάκο του μποξ, της κοινής γνώμης, των δημοσιογράφων και της (εκάστοτε) αντιπολίτευσης. Και όχι άδικα, καθώς.... ο ΟΑΣΘ λειτουργούσε ουσιαστικά ως ...σουβλατζίδικο, χωρίς σουβλάκια ! Τα είχε όλα: εργαζόμενους, διοίκηση, κτήρια, υποδομές, γραφειοκρατία, κ.ο.κ. , εκτός από ...λεωφορεία.
Κι ως γνωστόν, συγκοινωνία χωρίς λεωφορεία δε γίνεται!
Κατά καιρούς, υπό την πίεση του επιβατικού κοινού και των ΜΜΕ που γίνονταν αποδέκτες παραπόνων, υπήρξαν προσπάθειες βελτίωσης, που όλες κατέληγαν στον κάλαθο των αχρήστων, καθώς το ....σουβλατζίδικο συνέχισε να μην έχει σουβλάκια ! Προσπαθούσαν να "βελτιώσουν", να "εξορθολογίσουν", να "ανατάξουν", χωρίς όμως να προσθέτουν λεωφορεία.
Μια προσπάθεια μόνο υπήρξε την τελευταία δεκαετία, για να προστεθούν λεωφορεία, ο λεγόμενος "διαγωνισμός Σπίρτζη", που πήγε ...άπατος, καθώς ακυρώθηκε στο σύνολό του, μετά από προσφυγή δύο υποψηφίων αναδόχων, από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ολόκληρη η απόφαση εδώ) , καθώς ο διαγωνισμός "έμπαζε από πολλές μεριές" .
Ο ΟΑΣΘ κρατικοποιήθηκε ή "αποϊδιωτικοποιήθηκε" κατά τον τότε κυβερνητικό νεολογισμό, στις 25/7/2017, αλλά συνέχισε να μην προμηθεύεται λεωφορεία.
Ο στόλος του απαξιώθηκε πλήρως, με αποτέλεσμα να φτάσει εποχή, όπου στο δρόμο κυκλοφορούσαν και λιγότερα από 160 λεωφορεία, με τις ανάγκες της πόλης, να ζητούν περί τα 400.
Η πανδημία του κορωνοϊού, άμβλυνε στις αρχές του 2020, τις αντιδράσεις, καθώς μειώθηκε κατακόρυφα η ζήτηση και έδωσε χρόνο στον Οργανισμό να κάνει αυτό που έπρεπε.
Με μια πραγματικά σοφή κίνηση, αυτή του "leasing", ο ΟΑΣΘ, προχώρησε στη σύντομη διαδικασία της μίσθωσης λεωφορείων, αντί για τη χρονοβόρα (και πολύ πιο κοστοβόρα) αγορά τους.
Η διαδικασία ολοκληρώθηκε σχετικά γρήγορα, ο ανάδοχος δεσμεύθηκε να προσφέρει 180 λεωφορεία, από τα οποία ήδη έχουν έρθει περί τα 150, με αποτέλεσμα την ορατή, για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια, αύξηση του στόλου του ΟΑΣΘ.
Την ίδια περίοδο έγινε κι ακόμη μια προσπάθεια, εκ μέρους του δήμου Θεσσαλονίκης, να συνεισφέρει κάποια λεωφορεία, προσπάθεια που δεν στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία, καθώς -για διάφορους λόγους- τα 50 λεωφορεία του χρησιδανείου, δεν κατάφεραν να ενταχθούν στο στόλο, σε εύλογο χρονικό διάστημα, αλλά -τέλος πάντων- κάτι πρόσφεραν κι αυτά τα 15-20 που ήδη κυκλοφορούν.
Έτσι, από το ναδίρ των 160 λεωφορείων, ο ΟΑΣΘ βγάζει σε κυκλοφορία στο πολεοδομικό συγκρότημα, περί τα 300 λεωφορεία, κυρίως από το στόλο των μισθωμένων της Med Bus των αφών Παπαδάκη.
Τα νέα "λεωφορεία του Παπαδάκη", κάνουν αισθητή την παρουσία τους, γέμισαν οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης μ' αυτά και οι χρόνοι αναμονής στις στάσεις βελτιώθηκαν σημαντικά. Οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης ξαναγέμισαν -στην πράξη κι όχι στα λόγια- με λεωφορεία, τα οποία και πάλι δεν επαρκούν, εξαιτίας της μειωμένης πληρότητας (65%), με την οποία πρέπει να κυκλοφορούν. Για την εξυπηρέτηση του ίδιου αριθμού επιβατών, προ πανδημίας, απαιτούνται πλέον 30% περισσότερα οχήματα.
Βεβαίως, απαιτείται ακόμη μια τονωτική "ένεση", καθώς, τα αξιόπιστα λεωφορεία ιδιοκτησίας του ΟΑΣΘ (πλην "του Παπαδάκη" και "της Λειψίας"), είναι λιγότερα από 100 και όταν επιστρέψει η κανονικότητα στις μετακινήσεις, ο στόλος δεν θα επαρκεί. Και έχοντας ως δεδομένο ότι ο διαγωνισμός για καινούρια (και ηλεκτρικά), θα είναι πολύ χρονοβόρος -φρονώ ότι δεν παραδοθούν πριν το 2023-, ο ΟΑΣΘ, θα χρειαστεί να καταφύγει σε νέο leasing για τουλάχιστον 100 ακόμη λεωφορεία, ώστε η συμμόρφωσή του στο προγραμματισμένο από τον ΟΣΕΘ έργο, να πλησιάζει στο 90-100% από το 40% που εκτελούσε πριν από 1-2 χρόνια, για να σταματήσει έτσι να αποτελεί (και δικαίως!) το αγαπημένο θέμα γκρίνιας των Θεσσαλονικέων.
Κλείνοντας το σημείωμα αυτό, να μου επιτρέψουν οι αναγνώστες να θέσω το -κατά την άποψή μου- ασφαλέστερο κριτήριο επιτυχίας του ΟΑΣΘ: Ο ΟΑΣΘ θα είναι πετυχημένος, μόνο όταν ΔΕΝ θα απασχολεί τα Μ.Μ.Ε. και τα κοινωνικά δίκτυα. Όσο λιγότερα γράφονται και ακούγονται για τον πολύπαθο Οργανισμό στα Μ.Μ.Ε., τόσο πιο καλά, πάει να πει, ότι τα καταφέρνει !
Ας ελπίσουμε λοιπόν, ότι θα απασχολεί όλο και λιγότερο τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας ....
Σ.Γ. 25/1/2021