Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2020

ΚΤΕΛ : Τι ισχύει σε περίπτωση καθυστέρησης ή ματαίωσης δρομολογίου ή βλάβης κατά τη διάρκεια του δρομολογίου;

Tα ΚΤΕΛ δεν υποχρεούνται σε αποζημίωση των επιβατών, σε περίπτωση μη υπαίτιας βλάβης λεωφορείου κατά τη διάρκεια εκτέλεσης δρομολογίου, εφ' όσον η εταιρεία μερίμνησε για τη συνέχιση εκτέλεσης του δρομολογίου με άλλο όχημα. Υποχρεούνται σε επιστροφή αντιτίμου του εισιτηρίου, μόνο σε.... περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης του λεωφορείου από την αφετηρία, πέραν των 2 ωρών. Για τις βλάβες ή καθυστερήσεις λόγω ανωτέρας βίας που συμβαίνουν καθ΄οδόν, τα ΚΤΕΛ δεν οφείλουν επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου.

Σύμφωνα με τον Κανονισμό Δικαιωμάτων Επιβατών (ΦΕΚ β' 1181/19-6-2015, σελ.12508), τα ΚΤΕΛ υποχρεούνται να:

• Παρέχουν δυνατότητα σε επιβάτη υπεραστικής ή ενδοκοινοτικής τακτικής γραμμής σε περίπτωση ματαίωσης ή καθυστέρησης αυτής, κατά περίπτωση, συνέχισης του ταξιδιού, μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο ή επιστροφής αντιτίμου εισιτηρίου υπό τους όρους που τίθενται στο άρθρο 19 του Κανονισμού 181/11.


Σύμφωνα με τον Κανονισμό 181/11 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:055:0001:0012:EL:PDF)

Και https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/road/doc/summary_en.pdf

ΚΕΦΑΛΑΙΟ IV ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΑΤΑΙΩΣΗΣ Η ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗΣ

Άρθρο 19

Συνέχιση του ταξιδιού, μεταφορά με άλλο δρομολόγιο και επιστροφή χρημάτων

α. πριν την αναχώρηση 

1. Όταν ο μεταφορέας αναμένει ευλόγως ότι μια τακτική γραμμή θα ματαιωθεί ή θα καθυστερήσει να αναχωρήσει από τερματικό σταθμό για περισσότερο από 120 λεπτά ή στην περίπτωση υπεράριθμων κρατήσεων, προσφέρει αμέσως στον επιβάτη τη δυνατότητα να επιλέξει:

α) συνέχιση του ταξιδιού ή μεταφορά με άλλο δρομολόγιο στον τελικό προορισμό, χωρίς πρόσθετες δαπάνες και υπό εφάμιλλες συνθήκες μεταφοράς, όπως ορίζεται στη σύμβαση μεταφοράς, το ταχύτερο δυνατόν·

β) ή επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου και, εάν συντρέχει περίπτωση, δωρεάν υπηρεσία επιστροφής με λεωφορείο ή πούλμαν στο αρχικό σημείο αναχώρησης, όπως ορίζεται στη σύμβαση μεταφοράς, το ταχύτερο δυνατόν.

2. Εάν ο μεταφορέας δεν προσφέρει στον επιβάτη την επιλογή που αναφέρεται στην παράγραφο 1, ο επιβάτης έχει δικαίωμα αποζημίωσης ανερχόμενης στο 50 % της τιμής του εισιτηρίου, επιπλέον της επιστροφής χρημάτων κατά την παράγραφο 1 στοιχείο β). Το ποσόν αυτό καταβάλλεται από τον μεταφορέα εντός μηνός από την υποβολή αίτησης αποζημίωσης.

β. κατά τη διάρκεια του ταξιδιού

3. Εφόσον λεωφορείο ή πούλμαν τίθεται εκτός λειτουργίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο μεταφορέας μεριμνά είτε για τη συνέχιση της υπηρεσίας με άλλο όχημα από το σημείο όπου ακινητοποιήθηκε το πρώτο όχημα, ή για τη μεταφορά από την τοποθεσία όπου ακινητοποιήθηκε το όχημα σε κατάλληλο χώρο αναμονής ή τερματικό σταθμό από τον οποίο είναι δυνατή η συνέχιση του ταξιδιού. (If the bus or coach breaks down during the journey, the carrier must send another bus or coach to the place where the original bus or coach broke down, either to continue the service and carry the passengers to their destination or to transport them to a suitable waiting point or terminal from where continuation of the journey becomes possible).

4. Όταν τακτική γραμμή ματαιώνεται ή καθυστερεί να αναχωρήσει από στάση λεωφορείου για περισσότερα των 120 λεπτών, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα συνέχισης του ταξιδιού ή μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο ή επιστροφής του αντίτιμου του εισιτηρίου εκ μέρους του μεταφορέα, κατά την παράγραφο 1.

5. Η επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου κατά την παράγραφο 1 στοιχείο β) και την παράγραφο 4 πρέπει να γίνεται εντός δεκατεσσάρων ημερών από την παροχή της δυνατότητας αυτής ή από την παραλαβή του σχετικού αιτήματος. Η πληρωμή καλύπτει το πλήρες αντίτιμο του εισιτηρίου στην τιμή που αγοράστηκε, για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν και για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που ήδη πραγματοποιήθηκαν, εάν το ταξίδι δεν εξυπηρετεί πλέον κανέναν σκοπό σε σχέση με το αρχικό ταξιδιωτικό σχέδιο του επιβάτη. Όσον αφορά τις ταξιδιωτικές κάρτες ή τα εισιτήρια απεριορίστων διαδρομών, η πληρωμή πρέπει να ισούται με το ανάλογο τμήμα του συνολικού κόστους της κάρτας ή του εισιτηρίου. Η πληρωμή γίνεται σε μετρητά, εκτός εάν ο επιβάτης δεχθεί την επιστροφή χρημάτων με άλλη μορφή. .....................

Όταν λοιπόν, "πούλμαν τίθεται εκτός λειτουργίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού" ο μεταφορέας (ΚΤΕΛ) "μεριμνά είτε για τη συνέχιση της υπηρεσίας με άλλο όχημα από το σημείο όπου ακινητοποιήθηκε το πρώτο όχημα..."

Συνεπώς, τα ΚΤΕΛ δεν υποχρεούνται σε αποζημίωση των επιβατών, σε περίπτωση μη υπαίτιας βλάβης λεωφορείου κατά τη διάρκεια εκτέλεσης δρομολογίου, εφ' όσον η εταιρεία μερίμνησε για τη συνέχιση εκτέλεσης του δρομολογίου με άλλο όχημα.

Τι είναι το "δίωρο"
Το δίωρο καθυστέρησης εξετάζεται και δημιουργεί υποχρεώσεις στον μεταφορέα, μόνο σε ό,τι αφορά αναχώρηση από αφετηρία ή στάση και όχι καθ΄οδόν. Αν ένα όχημα χαλάσει "στη μέση του δρόμου", ο μεταφορέας δεν οφείλει αποζημίωση, ακόμη και αν η βλάβη ξεπεράσει το δίωρο, εφόσον ο μεταφορέας φροντίσει να συνεχιστεί το δρομολόγιο με άλλο μέσο, σε εύλογο χρονικό διάστημα (που μπορεί να ξεπεράσει το δίωρο, ανάλογα με τη βλάβη).

sakisgeorgiadis