Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2020

Σημαντικότατες νέες ρυθμίσεις στα κόμιστρα των ΚΤΕΛ - Τι θα πληρώνουν τα παιδιά

Με απλά λόγια για το ευρύ κοινό:
-Καταργείται η πρόβλεψη για δωρεάν μεταφορά παιδιών  έως 6 ετών, που δεν "πιάνουν" κάθισμα. 
-Τα εισιτήρια που πωλούνται μέσα στα λεωφορεία, μπορούν να είναι αυξημένα έως και 80% απ΄αυτά που αγοράζονται στα εκδοτήρια ή μέσω ιντερνετ.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ, για τους επαγγελματίες:

Δημοσιεύθηκε σήμερα στο ΦΕΚ Β' 3668/2-9-2020, τροποποίηση της υπό στοιχεία Β/οικ.69088/ 4971/15/12.11.2015 (Β΄2498) υπουργικής απόφασης «Καθορισμός των κομίστρων των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε. της χώρας», όπως ισχύει, ως ακολούθως: 

(Με τονισμένα γράμματα, το κείμενο της σημερινής υπουργικής απόφασης, με κόκκινα, σχόλια μας)



1. Καταργείται στο τρίτο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 6 η φράση «Με απόφαση του οικείου Δημάρχου».
Πρόκειται για ορθότατη ρύθμιση, καθώς είναι φαιδρό, να χρειάζεται απόφαση Δημάρχου, για να μπορεί κάθε ΚΤΕΛ Α.Ε., να εκδίδει ημερήσιο εισιτήριο απεριόριστων διαδρομών. Η διάταξη συνεπώς διαμορφώνεται ως εξής:
Με απόφαση του οικείου Δημάρχου, Είναι δυνατό να καθιερώνεται ημερήσιο κανονικό εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών, μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, μέγιστης αξίας 4,47 € για τους επιβάτες των αστικών γραμμών που εξυπηρετούν τα αστικά ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε. ύστερα από απόφαση του Δ.Σ. αυτών.
 

2. Αντικαθίσταται το τελευταίο εδάφιο της παρ. 7 του άρθρου 6 του κεφαλαίου Γ’ ως εξής: «Επίσης, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του συγκοινωνιακού φορέα επιτρέπεται, κατά την κρίση του οργάνου αυτού και κατά περίπτωση η χορήγηση εισιτηρίων ή δελτίων ελεύθερης κυκλοφορίας σε ειδικές κατηγορίες προσώπων για κοινωνικούς ή υπηρεσιακούς λόγους». 
Η διάταξη που τροποποιήθηκε ήταν η εξής:  
"Επίσης, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του συγκοινωνιακού φορέα επιτρέπεται, κατά την κρίση του οργάνου αυτού και κατά περίπτωση η χορήγηση δελτίων ελεύθερης κυκλοφορίας σε ειδικές κατηγορίες προσώπων για κοινωνικούς ή υπηρεσιακούς λόγους".
Προστέθηκε μία μόνο λέξη: "εισιτηρίων".
Προστέθηκε η δυνατότητα στα ΚΤΕΛ να χορηγούν δωρεάν εισιτήρια, αυτά που στην πρακτική λέγονται "υπηρεσιακά σημειώματα" ή "ελευθέρας", ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα με τη φορολογική νομοθεσία για τα "ελευθέρας".
.

3. Καταργείται η παρ. 8 του άρθρου 6 του κεφαλαίου Γ’ ενώ η παρ. 9 αναριθμείται σε 8. 
Η παράγραφος αυτή  έλεγε:
"8.Για τη μεταφορά παιδιών ηλικίας μέχρι έξι (6) ετών, δεν οφείλεται ιδιαίτερο εισιτήριο πέραν εκείνου που εκδίδεται για το πρόσωπο που το συνοδεύει, μετά του οποίου θεωρείται ότι αποτελεί έναν και τον αυτόν επιβάτη, εφόσον βέβαια δεν ζητείται γι’ αυτά χωριστή θέση.".
Πρακτικά λοιπόν, δίδεται το δικαίωμα στις ΚΤΕΛ Α.Ε., να επιβάλουν κόμιστρο και στα παιδιά ηλικίας μέχρι 6 ετών, που μέχρι τώρα ταξίδευαν δωρεάν, εφόσον (μόνο εφόσον) ταξίδευαν στην αγκαλιά του γονέα. 
Η ρύθμιση εισήλθε, για λόγους ασφαλείας των ανηλίκων. Για να αποτραπεί δηλαδή η πρακτική, να κρατούν κάποιοι στην αγκαλιά τους, παιδιά έως 6 ετών, για να μην πληρώσουν εισιτήριο.
Είναι βέβαιο όμως, ότι τα περισσότερα, αν όχι όλα τα ΚΤΕΛ, θα συνεχίσουν να μεταφέρουν παιδιά μέχρι 6 ετών, είτε δωρεάν, είτε με μειωμένες τιμές.


4. Προστίθεται νέα παράγραφος στο άρθρο 6 του κεφαλαίου Γ΄, ως εξής: «9. Τα αστικά ΚΤΕΛ, ΚΤΕΛ Α.Ε. και Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ δύνανται, με απόφαση του Δ.Σ. αυτών, να καθιερώσουν επιβάρυνση των μεμονωμένων κανονικών και μειωμένων εισιτηρίων που εκδίδονται μέσα στα λεωφορεία σε ποσοστό έως 80% επί της εκάστοτε ισχύουσας τιμής εισιτηρίου.». 
Πρόκειται για ρύθμιση, που εναρμονίζει το ελληνικό δίκαιο, με αυτό των περισσοτέρων χωρών, η οποία προφανώς δεν θα αρέσει στους επιβάτες, αλλά ευτυχώς είναι δυνητική: κάθε ΚΤΕΛ μπορεί να επιβάλει "καπέλο", δηλαδή αυξημένη τιμή για την έκδοση εισιτηρίων εντός του λεωφορείου (on board ή "καθ΄ οδόν" όπως λέγονται στα ΚΤΕΛ). Η ρύθμιση έγινε για να καλυφθεί το πρόσθετο κόστος που απαιτείται για να μπορούν να εκδίδουν οι οδηγοί εισιτήρια (φορητά συστήματα, tablets, pda, εκτυπωτές, εφοδιασμός με ρέστα κ.λπ.). Στο χέρι του ΚΤΕΛ είναι επιβάλουν ή όχι προσαύξηση μέχρι 80%.


5. Αντικαθίσταται η παρ. 1 του άρθρου 7 του Κεφαλαίου Δ’ ως εξής: «1. Στις τιμές των εισιτηρίων που καθορίζονται στην παρούσα επιβάλλεται επιπροσθέτως ο ισχύων κάθε φορά ΦΠΑ, ενώ καμία άλλη προσαύξηση τιμών εισιτηρίων δεν επιτρέπεται δεδομένου ότι περιλαμβάνονται σε αυτές όλες οι λοιπές κρατήσεις προς τρίτους από οπουδήποτε και αν έχουν επιβληθεί, συμπεριλαμβανομένης και της εισφοράς του άρθρου 13 του ν. 2963/2001 (Α΄ 268) μη υπολογιζόμενων των εισπράξεων που προκύπτουν από τη σύναψη συμβάσεων οποιουδήποτε είδους ή για τη μεταφορά μαθητών.».
Πρόκειται για πολύ σημαντική ρύθμιση, που ξεκαθαρίζει σε Υπουργική Απόφαση πλέον, διοικητική λύση που είχε δοθεί το 2005, σε ερώτηση ΚΤΕΛ, εαν υπόκεινται στην εισφορά 5% και τα ποσά των χονδρικών πωλήσεων των ΚΤΕΛ, όπως οι συμβάσεις με το κράτος, η σύμβαση που θα συναφθεί μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ και βέβαια, η μεταφορά μαθητών. Η λογική υπαγόρευε ότι, εφόσον δεν υπάρχει εισιτήριο, στο οποίο να επιβάλλεται εισφορά στον τελικό χρήστη της υπηρεσίας, δεν υπάρχει προφανώς υποχρέωση των ΚΤΕΛ Α.Ε. να παρακρατούν εισφορά από χονδρικές πωλήσεις και να την αποδίδουν στους λογαριασμούς 4+1%. Το θέμα είχε λυθεί διοικητικά, με εγκύκλιο, με το παρόν ΦΕΚ, λύνεται και νομοθετικά, ξεκαθαρίζοντας, ότι οι ΚΤΕΛ Α.Ε. είναι υποχρεωμένες, να αποδίδουν στους ειδικούς λογαριασμούς αποθεματικών, το 5% των εισπράξεων από εισιτήρια τελικού επιβάτη και αποσκευές μόνο και όχι στα λοιπά έσοδα (συμβάσεις, ομαδικές μεταφορές, μαθητικά, κρατικές αποζημιώσεις, έσοδα από φορείς όπως Υπουργείο Παιδείας για τη μεταφορά φοιτητών, πυροσβεστική, στρατός ή οπουδήποτε αλλού δεν υπάρχει εισιτήριο τελικού χρήστη).


Το συγκεκριμένο ΦΕΚ λοιπόν, λύνει αρκετά χρόνια προβλήματα και κινείται στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού των ΚΤΕΛ και της προσαρμογής τους στους κανόνες της ελεύθερης οικονομίας.

ΦΕΚ Β 3668 ΤΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΟΜΙΣΤΡΟΥ by sakisgeorgiadis on Scribd

sakisgeorgiadis