Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2020

Η αλήθεια για τα 180 μεταχειρισμένα του ΟΑΣΘ και το κόστος τους

Για την ορθή ενημέρωση του κοινού και των δημοσιογράφων που ασχολούνται με συγκοινωνιακά θέματα:

Ο ΟΑΣΘ προκήρυξε την προμήθεια 180 λεωφορείων (αρθρωτών και διαξονικών) με χρηματοδοτική μίσθωση ("ενοίκιο"), για 30 μήνες , με δίκαιο, ανοιχτό, διαφανή, διεθνή διαγωνισμό.

Ο διαγωνισμός ανέδειξε ως "προμηθευτή" την εταιρεία Med Bus του ομίλου Παπαδάκη, ο οποίος προσέφερε μειοδοτικά το ποσό των 2.850 ευρώ./λεωφορείο/μήνα. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται και  η "συντήρηση, προληπτική, προγραμματισμένη και έκτακτη, των μισθωμένων οχημάτων, για χρονικό διάστημα ίσο με την διάρκεια της μίσθωσης, που είναι τριάντα (30) μήνες". Ούτε το ΚΤΕΟ τους δεν θα πληρώνει ο ΟΑΣΘ!



Συνεπώς, το κόστος της μίσθωσης οχημάτων για τα οποία ο ΟΑΣΘ δεν θα καταβάλει τίποτε πέραν των καυσίμων, είναι 2.850 ευρώ μηνιαίως Χ 30 = 85.500 για το διάστημα των 30 μηνών.

Το μηνιαίο μίσθωμα -που συμπεριλαμβάνει τις δαπάνες συντήρησης- και για τα 180 λεωφορεία, είναι 513.000 ευρώ και συνολικά για όλη τη διάρκεια της μίσθωσης είναι 513.000 Χ 30 = 15.390.000 ευρώ. Αυτό είναι το τελικό ποσό κι όχι 30 εκ. ή 40 εκ. ή 50 εκ. που αυθαίρετα και με περισσή ευκολία ακούγεται στη δημόσια συζήτηση.

Οι αριθμοί δεν είναι λάστιχο, να τους ...τεντώνει ο καθένας όπως τον βολεύει. Το κόστος είναι πολύ συγκεκριμένο και είναι 15.390.000 ακριβώς. 513.000 ευρώ το μήνα Χ 30 μήνες.


Στο δημόσιο διάλογο, ακούγεται πολύ συχνά, από άγνοια ή σκοπιμότητα, η φράση "ο ΟΑΣΘ δίνει 40 εκατομμύρια για να πάρει μεταχειρισμένα". Η αλήθεια είναι ότι δίνει 15,39 εκατομμύρια για να χρησιμοποιεί 180 λεωφορεία, επί 2,5 χρόνια, χωρίς να βάλει ούτε ένα ευρώ παραπάνω.

Η αλήθεια είναι ότι το μέσο κόστος συντήρησης λεωφορείου του ΟΑΣΘ είναι 12.000 ευρώ το χρόνο. Αυτά θα τα χρεωθεί ο ανάδοχος. Συνεπώς ο ΟΑΣΘ γλιτώνει 180 Χ 12.000 Χ 2,5 χρόνια = 5.400.000 ευρώ, τα οποία θα καταβάλει ο ανάδοχος. Ο οποίος ανάδοχος, θα λάβει 15,39 - 5,4 = 10 εκατομμύρια για 180 λεωφορεία. Εαν ο ΟΑΣΘ επέλεγε την αγορά καινούριων (αρθρωτών και μεταχειρισμένων), με το ποσό αυτό θα μπορούσε να αγοράσει 20 λεωφορεία (το μέσο κόστος των καινούριων είναι μισό εκ.) και επιπλέον θα έπρεπε να περιμένει ακόμη δύο χρόνια, καθώς η προμήθεια καινούριων λεωφορείων, χρειάζεται από 2-5 χρόνια, εξαιτίας των προσφυγών, που είναι σχεδόν βέβαιες σε τέτοιους διαγωνισμούς (βλέπε "ακύρωση του διαγωνισμού Σπίρτζη")

Επελέγη λοιπόν, η ορθότατη κατά την άποψή μου, μέθοδος της χρηματοδοτικής μίσθωσης μεταχειρισμένων, συμβατή με τις δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους, η οποία έφερε στον ΟΑΣΘ σε πολύ σύντομο χρονικά διάστημα, 180 αξιόπιστα λεωφορεία, τα οποία είναι σε άριστη κατάσταση και είναι κορυφαίων κατασκευαστών (Mercedes Citaro O530 κ.α.).

Σε 3-4 μήνες -όσο χρειάζεται για να ολοκληρωθούν οι εργασίες εγκατάστασης εκδοτικών, ακυρωτικών, τηλεματικής κ.λ.π.- το πρόβλημα του ΟΑΣΘ θα έχει λυθεί και οι ειδήσεις γύρω από τον πολύπαθο οργανισμό θα γίνονται όλο και λιγότερες.

ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ: Η προμήθεια 180 εξαιρετικής ποιότητας μεταχειρισμένων λεωφορείων από τον ΟΑΣΘ στοιχίζει 15.390.000 και περιλαμβάνει όλες τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης για 30 μήνες. Να μην ξεχνιέται σκοπίμως, ότι στο ποσό των 15 εκ. περιλαμβάνεται ΚΑΙ η συντήρηση (με ΟΛΑ τα ανταλλακτικά), που θα ήταν πολυδάπανη (και χρονοβόρα λόγω διαγωνισμών) για τον Οργανισμό. Με αυτά τα λεφτά λοιπόν ο ΟΑΣΘ εξασφαλίζει ΚΑΙ τη συντήρηση 180 λεωφορείων για 2,5 χρόνια, για τα οποία δεν θα ξοδέψει ούτε ευρώ. Και κυρίως, εξασφαλίζει την ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΗ  λειτουργία ΚΑΙ των 180 λεωφορείων, αφού ο ανάδοχος, είναι υποχρεωμένος να αντικαθιστά αυθημερόν οποιοδήποτε λεωφορείο χαλάσει! 


Σάκης Γεωργιάδης, 4/9/2020 


sakisgeorgiadis