Προκειμένου να βελτιωθούν η οδική ασφάλεια και οι συνθήκες εργασίας των οδηγών που εκτελούν έκτακτες μεταφορές με λεωφορεία και πούλμαν στην Ευρώπη, το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα την αναθεώρηση των κανόνων που είχαν εγκριθεί το 2006 σχετικά με τον χρόνο οδήγησης και τις περιόδους ανάπαυσης στον κλάδο των έκτακτων μεταφορών επιβατών.
«Είμαστε υπερήφανοι που καταλήξαμε τόσο γρήγορα σε συμφωνία με το Κοινοβούλιο σχετικά με αυτόν τον σημαντικό φάκελο. Οι νέοι κανόνες για τα ελάχιστα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης θα εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς λεωφορείων και εγγυώνται καλύτερες υπηρεσίες στον τομέα των τουριστικών ταξιδιών σε ολόκληρη την Ευρώπη».
Georges Gilkinet, Υπουργός Κινητικότητας του Βελγίου
Η αναθεωρημένη νομοθεσία συνίσταται σε στοχευμένες τροποποιήσεις του κανονισμού του 2006 με στόχο την εισαγωγή μιας ορισμένης σαφώς καθορισμένης ευελιξίας, κατά παρέκκλιση και κατά τη διακριτική ευχέρεια του οδηγού, στις διατάξεις σχετικά με τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης για τους επαγγελματίες οδηγούς που εκτελούν έκτακτες μεταφορές επιβατών, όπως οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων.
Ως εκ τούτου, με τον αναθεωρημένο κανονισμό επιδιώκεται η καλύτερη προσαρμογή του τομέα αυτού στον ειδικό ρυθμό εργασίας που τον χαρακτηρίζει και στην εξασφάλιση καλύτερων υπηρεσιών για τους επιβάτες. Ωστόσο, δεν μεταβάλλονται με κανέναν τρόπο οι μέγιστοι χρόνοι οδήγησης ή οι ελάχιστες περίοδοι ανάπαυσης για τους εν λόγω επαγγελματίες οδηγούς.
Επόμενα βήματα
Σε συνέχεια της σημερινής έκδοσης από το Συμβούλιο, το κείμενο του αναθεωρημένου κανονισμού θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ τις επόμενες εβδομάδες και ο κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ 20 μέρες μετά την εν λόγω δημοσίευση.
Γενικές πληροφορίες
Κατά τη θέσπιση της πρώτης δέσμης μέτρων για την κινητικότητα το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να αξιολογήσει την καταλληλότητα των κανόνων σχετικά με τον χρόνο οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης για τους οδηγούς που εκτελούν έκτακτες οδικές μεταφορές επιβατών [κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 561/2006]. Παρά τις αντικειμενικές διαφορές στο περιβάλλον εργασίας, οι κοινωνικές διατάξεις που θεσπίστηκαν το 2020 δεν κάνουν διάκριση μεταξύ εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών, ούτε μεταξύ τακτικών και έκτακτων μεταφορών.
Το Συμβούλιο θέσπισε ειδικούς κανόνες για τις επιβατικές μεταφορές το 1985, οι οποίοι όμως στη συνέχεια καταργήθηκαν το 2006 και επανεισήχθησαν εν μέρει το 2009 (για τις έκτακτες διεθνείς μεταφορές επιβατών). Η πρόταση αναθεώρησης υποβλήθηκε από την Επιτροπή στις 24 Μαΐου 2023 και το πεδίο εφαρμογής της περιορίσθηκε στις εθνικές και διεθνείς έκτακτες μεταφορές επιβατών, οι οποίες συνδέονται άρρηκτα με τον τουρισμό. Ο αναθεωρημένος κανονισμός αφορά περίπου το 3 % των μεταφορών επιβατών με λεωφορείο σε επίπεδο ΕΕ. Η κ. Henna Virkunnen (EPP/ΦI) ήταν η εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον εν λόγω φάκελο και στις 29 Ιανουαρίου 2024 επιτεύχθηκε προσωρινή συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου.
Αναθεωρημένος κανονισμός σχετικά με τα κατώτατα όρια για τα διαλείμματα και τις περιόδους ημερήσιας και εβδομαδιαίας ανάπαυσης στις έκτακτες μεταφορές επιβατών, 12 Απριλίου 2024
Αναθεωρημένος κανονισμός σχετικά με τα κατώτατα όρια για τα διαλείμματα και τις περιόδους ημερήσιας και εβδομαδιαίας ανάπαυσης στις έκτακτες μεταφορές επιβατών, 12 Απριλίου 2024