H Θεσσαλονίκη, βρίσκεται εδώ και δυό μήνες περίπου, από τα τέλη Ιουλίου που έγινε η πρώτη σύσκεψη στα γραφεία της "ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ", σε αναβρασμό, για....
τις συνέπειες της κατασκευής του μεγαλεπήβολου έργου της "ταχείας υπερυψωμένης οδού" ή flyover.Βεβαίως, τα ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, προειδοποίησαν όχι τον Αύγουστο του 2023, που άρχισαν οι φορείς να ασχολούνται, αλλά τον μακρινό Ιανουάριο του 2020 ! Γράφαμε τότε (εδώ : https://sakisgeorgiadis.blogspot.com/2020/01/fly-over.html) :
"Βεβαίως, θα πρέπει να απασχολήσει τους φορείς της Θεσσαλονίκης, η σημαντική επιβάρυνση που θα προκαλέσει στο κυκλοφοριακό, το συγκεκριμένο έργο, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, όταν και αν γίνει. Προφανώς, θα χρειαστεί να κλείσουν κάποια τμήματα της υπάρχουσας περιφερειακής οδού, πράγμα που σημαίνει ....τεράστια επιβάρυνση των κεντρικών οδικών αξόνων (Καραμανλή ανατολικά, Λαγκαδά και Μοναστηρίου δυτικά), που θα απορροφήσουν χιλιάδες οχήματα, που δεν θα μπαίνουν στην Περιφερειακή."Fast forward στο "σήμερα".
Μετά τις (πολύ χρήσιμες) συναντήσεις, που προκάλεσε (προς τιμήν του), ο νέος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, εδώ στη Θεσσαλονίκη, άνοιξε ο δημόσιος διάλογος για το θέμα "πώς θα επιβιώσει η Θεσσαλονίκη, τα χρόνια που θα κατασκευάζεται το fly over".
Φυσικά, μαζί με το διάλογο , ξεκίνησε και το ...παραδοσιακό έθιμο των προσφυγών στο ΣτΕ. Το ζήσαμε σε όλα τα έργα της Θεσσαλονίκης, θα το ζήσουμε και με το fly over.
Συστάθηκε ομάδα εργασίας, που συνεδριάζει κάθε βδομάδα υπό την αιγίδα του Υφυπουργού αρμόδιου για θέματα Μακεδονίας - Θράκης, Στάθη Κωνσταντινίδη και άρχισαν να σχηματοποιούνται οι "ιδέες" σε εφαρμόσιμες προτάσεις.
Στο δημόσιο διάλογο, μπήκε και η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), με δελτίο τύπου (εδώ), προτείνοντας "εφαρμογή του μέτρου μονά-ζυγά, κατά τις ημέρες λειτουργίας των καταστημάτων".
Προτείνουν λοιπόν οι αστυνομικοί, την κίνηση-Ματ για να "σκοτώσουμε" τελείως την πόλη!!! Τα "μονά-ζυγά"!
Και γιατί είναι τόσο αποτελεσματικά τα "μονά-ζυγά", αν θέλουμε να "σκοτώσουμε" τη Θεσσαλονίκη;
Εξηγούμαι:
Μετά από χιλιάδες χιλιάδων συσκέψεις, διαβουλεύσεις, συνεδριάσεις, μελέτες, ημερίδες, άρθρα κ.λπ. νομίζω ότι όλοι κατανοήσαμε, πως το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, δεν είναι πρόβλημα κίνησης, αλλά στάθμευσης ! Ισως κάποιοι, δεν το κατανόησαν ακόμη.
Το (άλυτο) πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, είναι ότι , όλοι οι δρόμοι της, απ΄ άκρη σ΄άκρη της πόλης, χρησιμοποιούνται για το αντίθετο από αυτό που πρέπει να κάνουν οι δρόμοι: για τη στάθμευση κι όχι για την κίνηση των οχημάτων.
Ποσοστό πάνω από 70-80% των οχημάτων, σταθμεύει στο δρόμο, επειδή η Θεσσαλονίκη (όπως όλες οι ελληνικές μεγάλες πόλεις), δεν έχει δημόσιους χώρους και δεν έχει στεγασμένα πάρκινγκ, υπόγεια ή υπέργεια ή ανοιχτά, σε αριθμό που να απορροφούν οχήματα από το δρόμο. Για παράδειγμα, ολόκληρη η Λεωφόρος Κ.καραμανλή, διαθέτει μόνο ένα υπόγειο πάρκινγκ 25 θέσεων!
Έτσι, όλοι μας , είτε στο σπίτι, είτε στη δουλειά, είτε στα ψώνια, παρκάρουμε στο δρόμο, αφού τα λιγοστά πάρκινγ είναι μονίμως γεμάτα. Με αποτέλεσμα, μία ή και δύο (πολύ συχνά!) λωρίδες, στις οποίες θα έπρεπε να κυκλοφορούν αυτοκίνητα και να αναπτύσσουν ταχύτητα, να βγαίνουν εκτός κυκλοφορίας και να χρησιμοποιούνται ως πάρκινγκ.
Μια βόλτα τη νύχτα σε ΟΛΗ τη Θεσσαλονίκη, θα δώσει στον καθένα να καταλάβει, πόσο πολλά είναι τα οχήματα, που παρκάρουν στο δρόμο, αντί για υπόγεια πάρκινγκ (που είναι ελάχιστα) και πυλωτές (που καλύπτουν συνήθως κάτω από το 30% της ζήτησης. Για παράδειγμα, σε μια πολυκατοικία με πυλωτή, υπάρχουν 5 θέσεις στάθμευσης, ενώ οι ένοικοι έχουν 25 οχήματα, πράγμα που σημαίνει ότι οι υπόλοιποι 20, θα παρκάρουν στο δρόμο, μειώνοντας το χώρο για κίνηση).
Η Θεσσαλονίκη έχει πολύ περισσότερα αυτοκίνητα, από όσα χωράει.
Κι αυτό το πρόβλημα ΔΕΝ λύνεται με τίποτε! Και έχει πολύ περισσότερα Ι.Χ. από όσα θα έπρεπε, επειδή πολύ απλά, οι κάτοικοί της, λόγω ανεπάρκειας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, που δεν μπορούν να "σηκώσουν" τις ανάγκες μετακίνησης (ελλείψει Μετρό), απέκτησαν ένα, δύο και τρία Ι.Χ.
Η εφαρμογή λοιπόν του μέτρου "μονά-ζυγά", θα έχει με απόλυτη βεβαιότητα, ως συνέπεια, την απόκτηση και άλλων Ι.Χ. και μάλιστα φθηνών, μεταχειρισμένων, ώστε όποιος έχει μόνο ένα Ι.Χ. π.χ. "μονό", να αγοράσει και δεύτερο "ζυγό", για να μπορεί να μετακινηθεί.
Πάντως, το να χρησιμοποιεί τις μισές μέρες του μήνα το "μονό" Ι.Χ του και τις υπόλοιπες να παίρνει δημόσια συγκοινωνία, είναι ...όνειρο απατηλό. Προφανέστατα θα αγοράσει κι άλλο Ι.Χ., καθώς, μεγάλη , πολύ μεγάλη μερίδα του κόσμου, απεχθάνεται τα ΜΜΜ, τα οποία θεωρεί ότι τον ταλαιπωρούν.
Με πολύ απλά λόγια, ένας δικηγόρος που μένει στην Καλαμαριά και πηγαίνει κάθε πρωί στο Δικαστικό Μέγαρο, με το Ι.Χ. του, που είναι μονό, δεν υπάρχει καμία περίπτωση, να παίρνει τις μισές μέρες του μήνα αστικό του ΟΑΣΘ ! Προφανέστατα , θα αγοράσει δέυτερο Ι.Χ. για να "πηγαίνει σαν άνθρωπος στη δουλειά του", όπως λέει η πλειοψηφία των ιδιοκτητών Ι.Χ. Και σήμερα υπάρχουν αστικά, αλλά τα χρησιμοποιούν όσοι δεν έχουν Ι.Χ. !
Ας είμαστε ειλικρινείς
Ολοι στη Θεσσαλονίκη ξιφουλκούμε για "αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς", με την κρυφή ελπίδα ...να τα χρησμοποιούν οι άλλοι ! Για να αδειάσουν οι δρόμοι από Ι.Χ. και να μπορούμε οι ίδιοι, να χρησιμοποιούμε το δικό μας Ι.Χ. Αυτή είναι η ψυχολογία της Θεσσαλονίκης και πρέπει με τόλμη να την ομολογήσουμε και να την παραδεχθούμε. Πολύ μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας, θεωρεί πολύ υποτιμητικό να χρησιμοποιεί αστικό και προτιμά να ξοδεύει τα δεκαπλάσια, να κάνει περισσότερη ώρα, αλλά να έχει την "πολυτέλεια" του Ι.Χ. του.
Ας αναρωτηθεί , ο κάθε αναγνώστης-κάτοικος της Θεσσαλονίκης, που πηγαίνει στη δουλειά του χρόνια τώρα με το Ι.Χ. του, αν θα το άφηνε για να χρησιμοποιεί αστικό !
Το μέτρο "μονά-ζυγά" λοιπόν, θα προκαλέσει άμεσα, μεγάλη αύξηση του αριθμού των Ι.Χ. ώστε καθένας που χρησιμοποιεί το Ι.Χ. του, να έχει ένα σε "μονό" κι ένα σε "ζυγό", σε μια πόλη που ασφυκτιά από παρκαρισμένα Ι.Χ. και πρέπει να απορριφθεί ασυζητητί.