Τρίτη 28 Μαρτίου 2023

Αγριος καβγάς μεταξύ ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN

Σε πεδίο διαμάχης μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train όπου ....ο ένας επιρρίπτει τις ευθύνες στον άλλον εξελίσσεται τις τελευταίες ημέρες η προσπάθεια επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, παραμένοντας άγνωστο εάν θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα έναρξης των δρομολογίων, σύμφωνα με όσα είχε ανακοινώσει στις 14 Μαρτίου ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τις μεταφορές και τις υποδομές, Γιώργος Γεραπετρίτης.

Τη Δευτέρα (27/3) τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν τα δρομολόγια του προαστιακού στη γραμμή προς Κιάτο καθώς και τα δρομολόγια προς το Αίγιο, ενώ δεν έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγια των τρένων στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, στην αφετηρία έχουν κολλήσει τις τελευταίες ημέρες και τα εμπορευματικά δρομολόγια της Hellenic Train με την εταιρεία να έχει εκτελέσει, μέχρι στιγμής, ένα τέτοιο δρομολόγιο (Θεσσαλονίκη-Ειδομένη-Θεσσαλονίκη) την πρώτη ημέρα ανοίγματος του σιδηροδρόμου σε αντίθεση με τον ανταγωνιστή της, Rail Cargo Logistics Goldair, που εκτελεί 1-2 εμπορικά δρομολόγια (Θεσσαλονίκη-Ειδομένη) καθημερινά από τις 22 Μαρτίου. Πηγές της Rail Cargo Logistics λένε πως η εταιρεία έλαβε γραπτή διαβεβαίωση για την ασφάλεια της υποδομής καθώς και πρόγραμμα δρομολογίων από τον ΟΣΕ για αυτό και έβαλε τρένα στις ράγες.



Διελκυστίνδα

Η Hellenic Train ζητεί από τον ΟΣΕ πρόσθετες εγγυήσεις ασφαλείας, ενώ αναμένει, σύμφωνα με εκπρόσωπό της, γραπτές οδηγίες πρόσβασης στα προβληματικά σημεία του δικτύου προκειμένου να ενισχύσει τα ελάχιστα –μέχρι στιγμής– δρομολόγια που πραγματοποιεί. Από την άλλη πλευρά, ο ΟΣΕ διαμηνύει πως έχουν γίνει όλες οι ενέργειες που απαιτούνται για να μπουν τα τρένα στις ράγες, τονίζοντας πως γίνονται «συνεχώς» προσπάθειες για να ολοκληρωθούν στις σήραγγες έργα φωτισμού και πυρασφάλειας. Παράλληλα, επισημαίνει πως απέστειλε επιστολή στη Hellenic Train με την οποία ζητεί εξηγήσεις για τη μη διεξαγωγή των δρομολογίων. Τα σημεία λοιπόν που αποτελούν «αγκάθι» μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train είναι τα εξής:

α) Η Hellenic Train ζητεί εγγυήσεις ασφάλειας κυρίως σε ό,τι αφορά τον φωτισμό, την πυρασφάλεια αλλά και τον εξαερισμό εντός των σηράγγων, ενώ στέκεται και στην επαρκή φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων. Ο ΟΣΕ, αντίθετα, λέει πως λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα ασφαλείας και πως ήδη έχουν δρομολογηθεί εργολαβίες για να φτιαχτούν όλα αυτά τα συστήματα που δεν είχαν γίνει τα τελευταία 15 χρόνια. Ανάμεσα σε αυτά τα μέτρα, είναι η διέλευση μιας αμαξοστοιχίας ανά σήραγγα μέχρι να τοποθετηθούν σε αυτές πλήρης πυρασφάλεια και φωτισμός, η υποχρεωτική παρουσία δύο σταθμαρχών στους ανοιχτούς σταθμούς, η μείωση των δρομολογίων και της ταχύτητας σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση κ.ά. Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση του προσωπικού του ΟΣΕ, σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που κατατέθηκε στη Βουλή περιλαμβάνονται διατάξεις για την επίσπευση της κάλυψης νέων θέσεων εργασίας στον ΟΣΕ (σταθμάρχες, τεχνίτες, κλειδούχοι) αλλά και για τη δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων ορισμένου χρόνου που αφορούν τη φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων.




β) Η λειτουργία του συστήματος GSMR που βοηθάει στην επικοινωνία όσων βρίσκονται πάνω στη γραμμή, ήτοι των μηχανοδηγών με τους σταθμάρχες, «σκοντάφτει» στην πιστοποίηση της ΡΑΣ. Η Hellenic Train ζητεί αυτό να πιστοποιηθεί πριν το χρησιμοποιήσει. Αντίθετα, ο ΟΣΕ επικαλείται τον γενικό κανονισμό κυκλοφορίας, βάσει του οποίου δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει πιστοποίηση εφόσον ο ΟΣΕ, που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία τους, παραδώσει τα συστήματα στην εταιρεία. Πηγές της ΡΑΣ εξηγούν πως η ΓΑΙΑΟΣΕ που έχει στην κυριότητά της το τροχαίο υλικό υπέβαλε επαναληπτικό αίτημα για το εποχούμενο τμήμα του συστήματος (εξοπλισμός που τοποθετείται πάνω στα τρένα) στις 20 Μαρτίου. Η Αρχή λέει πως το ανώτατο διάστημα για να δώσει την πιστοποίηση είναι 4 μήνες, ωστόσο θα προσπαθήσει να επιταχύνει τις διαδικασίες. Μάλιστα, προτείνει να γίνει συζήτηση μεταξύ των εμπλεκομένων για να βρεθεί λύση, τονίζοντας πως δεν θα βάλει εμπόδιο στη χρήση του καθώς αυτό «προάγει την ασφάλεια». H Rail Cargo Logistics χρησιμοποιεί ήδη το GSMR σε μέρος του τμήματος Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, όπως στο σημείο Θεσσαλονίκη – σταθμός Καστανά, ενώ εναλλακτικά κάνει χρήση του παραδοσιακού VHF.

Πηγή: kathimerini.gr

sakisgeorgiadis