Παρασκευή 31 Μαρτίου 2023

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ : Κόβει 20 λεωφορεία του Παπαδάκη ο ΟΑΣΘ ! Τι θα γίνει με τους οδηγούς

 Μειώνεται κατά 20 δωδεκάμετρα αστικά λεωφορεία , ο στόλος του ΟΑΣΘ, μετά τη σημερινή απόφαση της...Διοίκησης του Οργανισμού, να μην ασκήσει εξ ολοκλήρου το δικαίωμα προαίρεσης (αύξησης) της αρχικής προμήθειας 180 λεωφορείων, που ήταν 80 λεωφορεία. Τελικώς, ο ΟΑΣΘ θα ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης από 1/4/2023 μέχρι 31/12/2023, όχι για 260, αλλά για 240 λεωφορεία μέχρι 31-12-2023

Στο ΚΤΕΛ Αττικής τα 20 της Θεσσαλονίκης

Ο Όμιλος της MED BUS Papadakis, θα αποσύρει τις επόμενες ημέρες τα λεωφορεία από τη Θεσσαλονίκη και θα τα πουλήσει -σύμφωνα με έγκυρες πηγές μας- στο ΚΤΕΛ Αττικής, που "υποφέρει" από αστικά λεωφορεία, ώστε να βελτιώσει την παρουσία του στις αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΑ, παρουσία που μέχρι τώρα έχει αποδοκιμαστεί πολλές φορές, λόγω προβλημάτων του ΚΤΕΛ Αττικής που γίνεται στόχος σκληρών επιθέσεων από συνδικαλιστές και ΜΜΕ.

Από το πρακτικό Εισήγησης της Επιτροπής παρακολούθησης της σύμβασης


Η αιτία

Οι (πάντα) άριστα πληροφορημένες πηγές των ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΝΕΩΝ, λένε ότι η αιτία είναι εύλογη: Έλλειψη οδηγών !

Ο ΟΑΣΘ έχει λεωφορεία και δεν έχει οδηγούς. Πάντα κάτι δεν θα έχει ο πολύπαθος Οργανισμός! Κάποτε είχε 1.800 οδηγούς, που αρκούσαν για 512 λεωφορεία και ξέμεινε με 180 ! Τώρα έχει 359 λεωφορεία (86 δικά του, 33 του Δήμου, 240 του Παπαδάκη), αλλά οι οδηγοί του αρκούν για 300 ! 
Ο καθημερινός προγραμματισμός περιλαμβάνει 360 λεωφορεία, αλλά στο δρόμο βγαίνουν 260 λόγω έλλειψης 404 οδηγών !

Πρόσφατα μάλιστα, στον ΟΑΣΘ δοκίμασαν μια δυσάρεστη έκπληξη, όταν είδαν ότι στο ερανικό σχέδιο νόμου υπήρχαν ρυθμίσεις για προσλήψεις στην Αθήνα, δεν υπήρξε όμως καμία πρόβλεψη για προσλήψεις στον ΟΑΣΘ !

Κάποιοι συνδικαλιστές φαντασιώνονται ότι "ξεπουλιέται ο Οργανισμός, θα τον ιδιωτικοποιήσουν κ.λπ.", μόνο που τέτοιο ενδεχόμενο δεν υπάρχει ΟΥΤΕ ΚΑΤΑ ΔΙΑΝΟΙΑ.


Γιατί δεν εγκρίνει προσλήψεις στον ΟΑΣΘ η κυβέρνηση;

Η αιτία είναι , πως στο Υπουργείο ξέρουν ότι ο ΟΑΣΘ, θα παραμείνει για πάντα κρατικό

μονοπώλιο στις συγκοινωνίες της πόλης
(οι περιφερειακές γραμμές θα δοθούν σε ιδιώτες) και θα έχει από 1/1/2024, πολύ λιγότερες ανάγκες σε λεωφορεία, καθώς η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει μετά από 67 χρόνια από το ξήλωμα του τραμ, το δικό της μέσο σταθερής τροχιάς, το πολυπόθητο Μετρό Θεσσαλονίκης. 

Ταυτόχρονα, στο Υπουργείο αισιοδοξούν ότι, εκτός από το Μετρό, που θα "ελαφρύνει" τον ΟΑΣΘ, θα προστεθούν τα 120 δωδεκάμετρα ηλεκτρικά λεωφορεία της Yutong, που αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος στο διαγωνισμό του ΥΠΥΜΕ.


Θα είναι έτοιμο το Μετρό την Πρωτοχρονιά του ΄24;

Εκτιμούμε ότι οι προσδοκίες θα διαψευστούν! Ούτε τα Yutong θα δούμε στη Θεσσαλονίκη, τον προσεχή Γενάρη, ούτε το Μετρό. Το νωρίτερο κατά την άποψή μας (θα δείξει!) είναι ότι το Μετρό θα λειτουργήσει το Φθινόπωρο του 2024 κι όχι την Πρωτοχρονιά και τα 120 Yutong θα φτάσουν , το νωρίτερο τα Χριστούγεννα του 2024.


Πολύ δύσκολα ο ΟΑΣΘ το 2023 και 2024

Μέχρι τότε λοιπόν, ο ΟΑΣΘ θα έχει πολύ (πάρα πολύ!) μεγάλες δυσκολίες εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, εκτός αν η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές, θα τολμήσει να προσλάβει "οχταμηνίτες" οδηγούς. Καμία κυβέρνηση πάντως, δεν θα προσλάβουν μόνιμους, όπως ζητούν οι συνδικαλιστές, ακριβώς επειδή είναι αδιευκρίνιστη η επιρροή του Μετρό και χρειάζεται ένας χρόνος περίπου για να ξεκαθαρίσει το τοπίο, για το πόσα λεωφορεία και πόσους οδηγούς πρέπει να έχει τελικά ο ΟΑΣΘ, μετά την πλήρη λειτουργία του Μετρό.


Τα ΚΤΕΛ δεν μπορούν να βάλουν άλλο, πλάτη

Η εύκολη λύση, που τη δοκίμασαν με επιτυχία στη Θεσσαλονίκη, ήταν η επιστροφή των γραμμών που είχε επί 51 χρόνια το ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ στο ΚΤΕΛ, αρχικά με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2019 και στη συνέχεια με ΝΔ το 2020. Στη συνέχεια προστέθηκαν και κάποιες άλλες γραμμές που δόθηκαν στα ΚΤΕΛ Σερρών , Κιλκίς και Χαλκιδικής. 
Η λύση ήταν μονόδρομος και έσωσε τον ΟΑΣΘ από τη διάλυση. 
Όμως τα ΚΤΕΛ είναι ιδιαίτερα δυσαρεστημένα, γιατί αποζημιώνονται με 1,43 το χιλιόμετρο, ενώ ο ΟΑΣΘ με 4,62 και διαπίστωσαν ότι με 1,43 ...συγκοινωνία δεν γίνεται!  Δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναμπούν σε διαδικασία αναθέσεων ή διαγωνισμών τα ΚΤΕΛ, με τόση χαμηλή αποζημίωση. Είναι πιθανό, από 1-1-2024, να επιστρέψουν τις 39 γραμμές στον ΟΑΣΘ , οπότε θα πρέπει ο Οργανισμός να βρει τα 200 λεωφορεία και τους 800 οδηγούς που θα απαιτηθούν.


Εφιάλτης !

Πέρα από το οικονομικό όμως, υπάρχει ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα, πραγματικός εφιάλτης, για όλους τους παρόχους συγκοινωνίας : Δεν υπάρχουν οδηγοί ! Και δεν υπάρχουν ΚΑΘΟΛΟΥ οδηγοί, πουθενά στην Ευρώπη. Και δεν είναι μόνο στα λεωφορεία, αλλά και στα φορτηγά. Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη ζητούνται 800.000 οδηγοί και δεν υπάρχουν ούτε 8.000 !
Γι αυτό και πολλά κράτη βάζουν νερό στο κρασί της νομιμότητας και των συμβάσεων και ανατρέπουν κανόνες δεκαετιών, ώστε να βγαίνει η δουλειά. Επιτρέπουν τη 12ωρη οδήγηση, κάνουν τα "στραβά μάτια", σε υπερβάσεις ωραρίων (σε χώρες τις Βόρειας Ευρώπης), αλλάζουν ή καταργούν τα ηλικιακά όρια ώστε να μη φεύγουν στη σύνταξη οι οδηγοί, μειώνουν τα όρια, με αποτέλεσμα κάποιες χώρες να σχεδιάζουν να δίνουν επαγγελματικό δίπλωμα οδήγησης στα 18 , ώστε να αυξηθεί ο διαθέσιμος αριθμός οδηγών. 


Θα βρεθούν τελικά οδηγοί; 

Η προσωπική μου άποψη είναι, πως, ό,τι και να κάνουν οι κυβερνήσεις , δεν θα βρουν οδηγούς! Οι νέοι προτιμούν ευκολότερες δουλειές, με λιγότερο ρίσκο. Όσες αυξήσεις μισθών κι αν δώσουν τα κράτη, δεν θα βρίσκουν οδηγούς! Είναι μια δουλειά, που "δεν πληρώνεται". Οι οδηγοί (ιδιαίτερα στη χώρα μας), είναι μονίμως στο στόχαστρο των επιβατών, στις ζούγκλες των πόλεων, δέχονται επιθέσεις, γίνονται "στόχοι παρακολούθησης" από τα κινητά των επιβατών, αισθάνονται να παρακολουθούνται και τις 8 ώρες του 8ωρου τους, από τους επιβάτες, που περιμένουν το "λάθος" του οδηγού για να κάνουν το Viral ρεπορτάζ, ενώ ο νόμος (ιδιαίτερα στην Ελλάδα!) είναι παρανοϊκά αυστηρός! Οποιοσδήποτε δικαστής μπορεί να φυλακίσει και ισόβια ακόμη, τον οδηγό μετά από ένα θανατηφόρο δυστύχημα με μαζικό μέσο μεταφοράς. 
Οπότε, οι γονείς, συμβουλεύουν πλέον τα παιδιά τους "μακριά απ΄το τιμόνι παιδί μου, μόνο μπελάδες έχει".
Οταν ο οδηγός τιμωρείται με "οκτάμηνη φυλάκιση", επειδή κάποιος νεαρός κατήγγειλε ότι "δεν τον άφησε να μπει στο λεωφορείο" κι αυτό είναι ένα περιστατικό που γίνεται χίλιες φορές την ημέρα, κάθε μέρα, κανείς δεν θα θέλει να κάνει μια δουλειά, που σε βάζει να απολογείσαι όλη μέρα, κάθε μέρα και να έχεις "χίλια αφεντικά πάνω απ΄το κεφάλι σου".


"Ε, πληρώστε, να βρίσκετε οδηγούς!"

Η μόνιμη επωδός πολλών οδηγών, είναι "ε μ΄αυτά τα λεφτά που δίνετε, περιμένετε να βρείτε οδηγούς:"
Ακούγεται ευχάριστο στα αυτιά των οδηγών, καθώς μας αρέσει όλους να λέμε ότι "παίρνουμε λίγα" (και ποιός κλάδος εργαζομένων δεν το λέει;) , μόνο που τους μισθούς, δεν τους καθορίζει ούτε ο νόμος, ούτε ο Πρωθυπουργός, ούτε ο εργοδότης! Για να αυξηθούν οι μισθοί, πρέπει αυτός που τους καταβάλει να έχει την αντίστοιχη πρόσοδο, το αντίστοιχο έσοδο. Το κράτος πρέπει να εισπράττει περισσότερους φόρους, για να μπορεί να πληρώνει μεγαλύτερους μισθούς, ενώ οι ιδιώτες, πρέπει να έχουν περισσότερα έσοδα από εισιτήρια, για να μπορούν να πληρώσουν τους οδηγούς. Αντίστοιχα, ένα τουριστικό λεωφορείο πρέπει να έχει περισσότερες ή ακριβότερες εκδρομές, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στο αυξημένο κόστος μισθοδοσίας.


Και τι θα γίνει τελικά;

Αυτό που βλέπει η ομάδα των ειδικών των ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΝΕΩΝ, τα επόμενα χρόνια, είναι ότι, όλοι οι πάροχοι συγκοινωνίας θα υπολειτουργούν, θα ακυρώνουν δρομολόγια,  από την έλλειψη οδηγών, αλλά και τεχνιτών. Μακάρι να βγούμε ψεύτες, αλλά το "δεν υπάρχουν οδηγοί", θα το καταλάβουν σύντομα και στην πράξη και οι πελάτες / επιβάτες.
Το αδιέξοδο είναι μεγάλο και λύσεις ...δεν υπάρχουν.

 
Σάκης Γεωργιάδης , 
31-3-2023

sakisgeorgiadis