Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2022

Παρανόμησαν τα ΚΤΕΛ;

Τα ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΝΕΑ, το πιο έγκυρο site στο χώρο των Συγκοινωνιών, θέλοντας να ενημερώνει με ΑΠΟΛΥΤΩΣ αξιόπιστο και τεκμηριωμένο τρόπο, απαντούν στο ερώτημα "έπρεπε να πληρώνουν κάποιον πόρο υπέρ της ΡΑΕΜ τα ΚΤΕΛ και δεν πλήρωσαν;". Το ερώτημα έθεσε ..(απαντώντας ταυτόχρονα), στην επιτροπή της Βουλής, που δέχθηκε χθες 16 φορείς σε ακρόαση, στα πλαίσια της συζήτησης του σχεδίου νόμου του ΥΠΥΜΕ για τις υπεραστικές και αστικές τακτικές μεταφορές επιβατών, ο Πρόεδρος της ΟΣΜΕ Θέμης Αμπλάς, ο οποίος είπε χθες στη Βουλή :

" Ποτέ τα ΚΤΕΛ δεν τήρησαν τις υποχρεώσεις τους, δε σεβάστηκαν το νόμο γιατί δεν ήθελαν και δε θέλουν να είναι υπό τον έλεγχο και την εποπτεία μιας ανεξάρτητης αρχής. Η χρηματοδότησή της οριζόταν ότι θα προέκυπτε από το 0,5% του εκάστοτε κομίστρου και άλλο τόσο από τα τέλη χρήσης των δημόσιων σταθμών και εγκαταστάσεων. Αυτό δεν έγινε ποτέ και όχι μόνο διαγράφηκαν αυτά τα ποσά, αλλά από το 2002 έως σήμερα οι επιβάτες των ΚΤΕΛ πληρώνουν 5% προσαύξηση πέραν της αξίας του εισιτηρίου για να γίνουν οι εγκαταστάσεις και να ανανεώνεται ο στόλος. Ύστερα από τόσα χρόνια θεωρούμε ότι οι εγκαταστάσεις αυτές είναι δημόσιες».




Τίποτε απ΄αυτά δεν ισχύει, καθώς δεν υπήρξε ποτέ "νόμος" που να υποχρεώνει τα ΚΤΕΛ να καταβάλουν τον πόρο και κυρίως, ΔΕΝ πληρώνουν οι επιβάτες κανένα 5%. Το 5% είναι εισφορά που επιβάλλεται στα ΚΤΕΛ χωρίς να αυξηθεί το εισιτήριο, επομένως βαρύνει τις τσέπες των μετόχων και μόνο των μετόχων.


ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ:

Η αρχή ..το μακρινό 2013

Στις 11-10-2013 ψηφίστηκε στη Βουλή ο Ν.4199/13, για την ίδρυση της ΡΑΕΜ. Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α' 216. Ο νόμος ψηφίστηκε από τη Ν.Δ. με Υπουργό Μεταφορών τον Μιχάλη Χρυσοχοϊδη.

Ο νόμος αυτός προέβλεπε τη χρηματοδότηση της ΡΑΕΜ από τα ΚΤΕΛ και συγκεκριμένα, ποσοστό 0,5% επί του εισιτηρίου, θα αποδιδόταν από τα ΚΤΕΛ στη ΡΑΕΜ. Τα εισιτήρια δεν μπορούσαν να αυξηθούν, επομένως η εισφορά θα βάρυνε αποκλειστικά και μόνο τα ΚΤΕΛ και ΟΧΙ τον επιβάτη. Δηλαδή, το εισιτήριο που είχε πριν το νόμο 10 ευρώ, θα συνέχιζε να έχει 10 ευρώ, μόνο που τα ΚΤΕΛ θα έβαζαν στο ταμείο τους τα 9,95 και θα απέδιδαν τα 5 λεπτά στη ΡΑΕΜ.

Η υποχρέωση των ΚΤΕΛ θα άρχιζε θεωρητικά από την 1/11/2013.

Στην παράγραφο 4 του σχετικού άρθρου, προβλέφθηκε ότι , για να εφαρμοστεί αυτή η πρόβλεψη θα έπρεπε να εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση, που θα καθόριζε τις λεπτομέρειες, όπως π.χ. τον αριθμό λογαριασμού κ.λπ. Η ΚΥΑ αυτή δεν εκδόθηκε ποτέ.

Ένα χρόνο μετά...

Στις 17-12-2014, ψηφίστηκε ο Ν.4313/14 και πάλι από τη Ν.Δ. με Υπουργό Μεταφορών και πάλι τον Μιχάλη Χρυσοχοϊδη.

Με το άρθρο 51, μετατέθηκε χρονικά, η υποχρέωση απόδοση του 0,5% υπέρ ΡΑΕΜ, για την 1/11/2014.


Η ΡΑΕΜ δεν λειτούργησε ποτέ, η ΚΥΑ για τον πόρο 0,5% δεν εκδόθηκε ποτέ κι έτσι

Πέντε χρόνια μετά

με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και Υπουργό Μεταφορών τον Χρήστο Σπίρτζη

ψηφίστηκε ο Ν.4530/2018, ο οποίος διευκρινίζει ότι η υποχρέωση άρχεται από την ημερομηνία ισχύος της ΚΥΑ της παραγράφου 4 (που δεν εκδόθηκε ποτέ).

Εννιά χρόνια μετά

Η ΚΥΑ δεν εκδόθηκε ποτέ και έτσι φτάσαμε στον Σεπτέμβριο του 2022 και στο σχέδιο νόμου "«Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών. Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις» με το οποίο καταργήθηκε η ΡΑΕΜ, από τον Κώστα Καραμανλή , χωρίς ποτέ να λειτουργήσει και χωρίς καν να ανοίξει λογαριασμό για τις εισφορές που θεωρητικά θα κατέθεταν τα ΚΤΕΛ.


Συμπερασματικά:

  • Η ΡΑΕΜ παρέμεινε κενό γράμμα, δεν συστάθηκε ποτέ
  • Δεν υπήρξε ποτέ νομική υποχρέωση των ΚΤΕΛ να αποδώσουν κάποιον πόρο στη ΡΑΕΜ
  • Δεν εκδόθηκε ποτέ η απαραίτητη ΚΥΑ, επομένως τα ΚΤΕΛ δεν διέπραξαν καμία παρανομία
  • Ο πόρος που θεσμοθετήθηκε ΔΕΝ ήταν από λεφτά επιβατών, αλλά από τα έσοδα των μετόχων των ΚΤΕΛ. Σε καμία περίπτωση δεν θα επιβαρυνόταν οι επιβάτες, παρά μόνο οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων.
  • Και τα τρία κόμματα που κυβέρνησαν (ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ) , κατέστησαν ανενεργή τη λειτουργία της ΡΑΕΜ και ομόφωνα, απάλλαξαν τα ΚΤΕΛ από την υποχρέωση, μεταθέτοντάς την για το άγνωστο μέλλον....

Αυτά, για όποιον θέλει να πορεύεται με την ακριβή αλήθεια κι όχι με πολιτικές ή πολιτικάντηκες κορώνες.....

Σάκης Γεωργιάδης, 27/9/2022



ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ 4 ΝΟΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΡΟΥ ΤΗΣ ΡΑΕΜ


1) Ν.4199/2013 - Θεσμοθέτηση εισφοράς υπέρ ΡΑΕΜ

Άρθρο 76
Πόροι

2. Ποσοστό 0,5% επί του εκάστοτε ισχύοντος κομίστρου για υπεραστικές οδικές μεταφορές των επιβατών, καθώς και επί των ακαθαρίστων εισπράξεων από τέλη χρήσης δημοσίων σταθμών ή άλλων εγκαταστάσεων υπεραστικών λεωφορείων, αφαιρουμένων τυχόν κρατικών ενισχύσεων ή αντισταθμίσεων πάσης φύσεως, κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό και αποτελεί έσοδο της Ρ.Α.Ε.Μ..
3. Η εισφορά της προηγούμενης παραγράφου αρχίζει να παρακρατείται από τις ΚΤΕΛ Α.Ε. και τα ΚΤΕΛ του ν. 2963/2001 που εκτελούν υπεραστικό συγκοινωνιακό έργο από την πρώτη του επομένου μηνός από την ισχύ του παρόντος νόμου και καταβάλλεται κάθε τρίμηνο και το αργότερο εντός του επόμενου μήνα από τη λήξη κάθε τριμήνου. Σε περίπτωση μη καταβολής της ως άνω εισφοράς το ποσόν καταλογίζεται εις βάρος της υπόχρεης επιχείρησης, βεβαιώνεται ως δημόσιο έσοδο υπέρ της Ρ.Α.Ε.Μ. και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε..
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες για τη διαδικασία υπολογισμού, είσπραξης, διαχείρισης και απόδοσης των πόρων των παραγράφων 2 και 3 του παρόντος άρθρου.


2) Ν.4313/2014 - Παράταση έναρξης ισχύος κατά ένα χρόνο 

Αρθρο 51 
Τροποποίηση διατάξεων του ν. 4199/2013 

5. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 76 του ν. 4199/2013 αντικαθίσταται ως εξής: «Η εισφορά της προηγούμενης παραγράφου αρχίζει να παρακρατείται από τις ΚΤΕΛ Α.Ε. και τα ΚΤΕΛ του ν. 2963/2001, που εκτελούν υπεραστικό συγκοινωνιακό έργο, από την 1η Νοεμβρίου 2014 και καταβάλλεται κάθε τρίμηνο και το αργότερο εντός του επόμενου μήνα από τη λήξη κάθε τριμήνου.»



3) Ν. 4530/2018 - Παραπομπή στο ...αόριστο μέλλον

Άρθρο 43

Καταβολή εισφοράς 0,5% υπέρ ΡΑΕΜ

Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 76 του ν. 4199/2013 (Α΄ 216) η φράση «από την 1η Νοεμβρίου 2014» αντικαθίσταται ως εξής:

«από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της κοινής απόφασης της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου».

4) Σχέδιο νόμου Κώστα Καραμανλή

Η ΚΥΑ δεν εκδόθηκε ποτέ και έτσι φτάσαμε στον Σεπτέμβριο του 2022 και στο σχέδιο νόμου "«Διατάξεις για τις δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών. Αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και λοιπές διατάξεις» με το οποίο καταργήθηκε η ΡΑΕΜ, χωρίς ποτέ να λειτουργήσει και χωρίς καν να ανοίξει λογαριασμό για τις εισφορές που θεωρητικά θα κατέθεταν τα ΚΤΕΛ.


sakisgeorgiadis