Στελέχη της ομοσπονδίας τουριστικών λεωφορείων τονίζουν ότι το νομοσχέδιο, με τις διατάξεις και τους όρους που περιέχει, καθιστά δύσκολη έως ανεφάρμοστη τη συμμετοχή νέων σχημάτων, πλην των ΚΤΕΛ, στους διαγωνισμούς για την εκμετάλλευση των αστικών και υπεραστικών δρομολογίων.
Ειδικότερα, στελέχη της ΓΕΠΟΕΤ διατηρούν ενστάσεις σε άρθρα του νομοσχεδίου, όπως το άρθρο 7 που αναφέρεται στην κατηγορία των λεωφορείων, αλλά και στο άρθρο 12 για τις εγκαταστάσεις και τους σταθμούς των επιβατών.
Σημειώνεται ότι παλαιότερα, εκτός από την ΓΕΠΟΕΤ, είσοδο στην αγορά των ΚΤΕΛ εξέταζαν κι άλλες ομοσπονδίες οδικών μεταφορών.
Επίσης, με ενδιαφέρον αναμένεται τυχόν συμμετοχή διεθνούς εταιρείας επιβατικών οδικών μεταφορών στους διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν, τουλάχιστον σε κάποιες βασικές γραμμές.
Οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ
Το νομοσχέδιο "Δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών", που θα είναι σε δημόσια διαβούλευση έως τις 10 Σεπτεμβρίου, προβλέπει τη διενέργεια διαγωνισμών για την ανάθεση των δρομολογίων των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ.
Όπως υποστηρίζει το υπουργείο Μεταφορών, με το παρόν σχέδιο νόμου προωθείται η αντικατάσταση διατάξεων, με νέο ενιαίο θεσμικό πλαίσιο προσαρμοσμένο στις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007.
Για τις τακτικές οδικές αστικές και υπεραστικές επιβατικές μεταφορές προβλέπεται ως αρμόδιο όργανο για τη διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών ανά γεωγραφική περιοχή και την ανάθεση των συμβάσεων το υπουργείο Μεταφορών, ενώ την παρακολούθηση της εκτέλεσης των συμβάσεων θα έχουν οι Περιφέρειες της χώρας στην περιοχή ευθύνης τους.
Οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των δημοσίων τακτικών υπεραστικών και αστικών οδικών μεταφορών επιβατών προκηρύσσονται ως εξής:
α. Για τις περιφερειακές ενότητες στις οποίες η παροχή των τακτικών υπεραστικών και αστικών γραμμών εκτελείται από έναν συγκοινωνιακό φορέα, προκηρύσσεται ενιαίος διαγωνισμός για το σύνολο των τακτικών υπεραστικών, ενδοπεριφερειακών και διαπεριφερειακών γραμμών, και, αν υφίστανται, και αστικών γραμμών και ανακηρύσσεται ένας ανάδοχος για το σύνολο του έργου.
β. Για τις περιφερειακές ενότητες στις οποίες η παροχή των τακτικών υπεραστικών γραμμών εκτελείται από έναν συγκοινωνιακό φορέα και η παροχή των τακτικών αστικών γραμμών εκτελείται από άλλον συγκοινωνιακό φορέα, προκηρύσσονται δύο διαγωνισμοί, δηλαδή, ένας για το τακτικό υπεραστικό έργο και άλλος για το τακτικό αστικό έργο.
γ. Ειδικά για τις τακτικές αστικές οδικές επιβατικές μεταφορές προκηρύσσεται διαγωνισμός για γεωγραφική περιοχή που περιλαμβάνει αστικές περιοχές περισσότερων δήμων, όμορων ή μη, της αυτής ή άλλων περιφερειακών ενοτήτων, αν αυτό κρίνεται κατάλληλο για την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και συγχρόνως για τη βιωσιμότητα του αναδόχου, ή αν η παροχή αυτοτελούς αστικού συγκοινωνιακού έργου σε κάποια γεωγραφική περιοχή κρίνεται ασύμφορη.
Ως κριτήρια για τον καθορισμό της γεωγραφικής περιοχής παροχής αστικού συγκοινωνιακού έργου, που αποτελεί αντικείμενο του διαγωνισμού στην περίπτωση αυτή, λαμβάνονται ιδίως υπόψη τα εκτιμώμενα προς εκτέλεση χιλιόμετρα, ο απαιτούμενος για την εκτέλεσή τους αριθμός λεωφορείων και τα ακαθάριστα έσοδα του αναδόχου, η εξασφάλιση αστικών συγκοινωνιακών υπηρεσιών προς τους επιβάτες, η οικονομική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και το ελάχιστο δυνατό κόστος μετακίνησης.
δ. Αν στην ίδια περιφερειακή ενότητα το τακτικό υπεραστικό συγκοινωνιακό έργο παρέχεται από περισσότερους συγκοινωνιακούς φορείς, προκηρύσσονται αντίστοιχοι διαγωνισμοί ανάθεσης.
ε. Σε περιφέρειες στις οποίες οι τακτικές υπεραστικές ενδοπεριφερειακές και διαπεριφερειακές οδικές επιβατικές μεταφορές παρέχονται από έναν συγκοινωνιακό φορέα για περισσότερες της μίας περιφερειακές ενότητες, προκηρύσσεται ενιαίος διαγωνισμός και ανακηρύσσεται ένας ανάδοχος, για το σύνολο του υπεραστικού συγκοινωνιακού έργου.
στ. Στις νήσους, η ανάθεση του έργου, μετά από ανοικτή διαγωνιστική διαδικασία ή διαδικασία απευθείας ανάθεσης, διενεργείται κατά μεμονωμένη νήσο.
Αν ο ανάδοχος παραβαίνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον παρόντα, καθώς και από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1370/2007, επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα, το ύψος των οποίων κυμαίνεται από χίλια (1.000) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
Τα διοικητικά πρόστιμα που επιβάλλονται σε βάρος των αναδόχων αποτελούν έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού.