Για πολλοστή φορά, αλλάζει....
το ασφαλιστικό καθεστώς των μετόχων-οδηγών των ΚΤΕΛ της περίπτωσης α΄ του άρθρου 3 του Ν.2963/2001, δηλαδή των "καθαρών Α.Ε.", των 4 ΚΤΕΛ δηλαδή, που οι μέτοχοι δεν έχουν λεωφορείο στο όνομά τους (ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ, ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ κλπ).Γι αυτούς, η εγκύκλιος λέει:
Οι κάτοχοι ονομαστικών μετοχών της περίπτωσης αυτής, ανεξαρτήτως ποσοστού μετοχών, αντιμετωπίζονται ασφαλιστικά και εισφοροδοτικά ως εξής:
εάν έχουν μόνο την ιδιότητα του μετόχου ασφαλίζονται ως μη μισθωτοί (ελεύθεροι επαγγελματίες π. ΟΑΕΕ) και εισφοροδοτούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ν. 4387/2016, όπως κάθε φορά ισχύει.
εάν εκτός από την ιδιότητα του μετόχου είναι παράλληλα και οδηγοί λεωφορείου στην ίδια
Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. ασφαλίζονται αποκλειστικά ως μη μισθωτοί (ελεύθεροι επαγγελματίες π. ΟΑΕΕ) και εισφοροδοτούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ν. 4387/2016, όπως κάθε φορά
ισχύει.
Με απλά λόγια: οι μέτοχοι των "καθαρών" Α.Ε., που δουλεύουν ως οδηγοί, πληρώνουν μόνο "ΤΣΑ" και ο μισθός τους απαλλάσσεται από το ΙΚΑ. Οι οδηγοί-μέτοχοι δεν έχουν ΙΚΑ.
Για όσους μετόχους, δουλεύουν σε άλλες θέσεις, π.χ. εισπράκτορες, γραφείς, εκδότες, λογιστές, η εγκύκλιος λέει:
εάν εκτός από την ιδιότητα του μετόχου ασκούν παράλληλα οποιαδήποτε μισθωτή εργασία πλην
του οδηγού στην ίδια ή άλλη ΚΤΕΛ ΑΕ ή εκτός Κ.Τ.Ε.Λ. ασφαλίζονται ως μη μισθωτοί (ελεύθεροι
επαγγελματίες π. ΟΑΕΕ) και παράλληλα ως μισθωτοί, εφαρμόζοντας τις διατάξεις περί παράλληλης
ασφάλισης του άρθρου 36 του ν. 4387/2016, όπως κάθε φορά ισχύει.
Με απλά λόγια: οι μέτοχοι των "καθαρών" Α.Ε., που δουλεύουν σε άλλες ειδικότητες ΠΛΗΝ οδηγών, πληρώνουν και "ΤΣΑ" και ΙΚΑ.
Το ερώτημα είναι: με ποιό εννοιολογικό προσδιορισμό θεωρείται μόνο "επαγγελματίας" και όχι μισθωτός, ένας μέτοχος, που εργάζεται ως οδηγός, ενώ θεωρείται και επαγγελματίας και μισθωτός, αν εργάζεται ως ελεγκτής;
Το πολύ σημαντικό που φέρνει η εγκύκλιος και λύνει ένα θέμα, που μας ταλαιπώρησε επί δεκαετίες, είναι η έννοια του ποσοστού: δεν υφίσταται πλέον διάκριση κατά την υπαγωγή στην ασφάλιση με
κριτήριο την κατοχή συγκεκριμένου ποσοστού μετοχών.
ΕΠΟΜΕΝΩΣ:
Σύμφωνα με την παρούσα εγκύκλιο 9/2022, πρέπει να επιστραφούν στους οδηγούς-μετόχους, οι ασφαλιστές εισφορές μισθωτών (το ΙΚΑ) και να καταβληθούν ασφαλιστικές εισφορές μη μισθωτών (ΟΑΕΕ) από 1/1/2017.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ: