Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2020

Απολύτως νόμιμη η ανάθεση 25 γραμμών του ΟΑΣΘ στην ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.

Ρυθμίζεται πλήρως με το προς ψήφιση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που κατατέθηκε σήμερα 27-1-2020 στη Βουλή των Ελλήνων, η ανάθεση εως δύο έτη (με δικαίωμα παράτασης κατά έναν ακόμη), συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ και ...
του ΟΑΣΘ, σε ΚΤΕΛ. Η ρύθμιση κατέστη αναγκαία, μετά από αμφισβήτηση  της νομιμότητας της ανάθεσης 25 γραμμών του ΟΑΣΘ σε 4 ΚΤΕΛ (με το γνωμοδοτικό σημείωμα Κουκιάδη-Χρυσόγονου), αλλά και τη σχεδιαζόμενη ανάθεση στο ΚΤΕΛ ΑΤΤΙΚΗΣ.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση

1. Με τη ρύθμιση της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου βελτιώνεται η υφιστάμενη και ισχύουσα ρύθμιση της παρ. 3 του άρθρου 54 του ν. 4568/2018, προκειμένου αυτή να καταστεί εφαρμόσιμη και χωρίς προβλήματα νομιμότητας. Οι βελτιώσεις που προτείνονται σε σχέση με την προς αντικατάσταση διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 54 του ν. 4568/2018, είναι οι εξής:
α. Προσδιορίζεται η επιτρεπόμενη μέγιστη διάρκεια ανάθεσης, η οποία δεν δύναται να υπερβαίνει τα 2 έτη πλέον 50% παράτασης αυτού, σύμφωνα και με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1370/2007 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Η διάρκεια αυτή κρίνεται ως εύλογη για την ανάληψη εκ μέρους των ΚΤΕΛ Α.Ε. του προς ανάθεση έργου, λόγω των απαιτούμενων επενδύσεων (λεωφορεία, κλπ), αλλά και επαρκής για να καταστεί δυνατή η διασφάλιση της δυνατότητας των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και των υφιστάμενων παρόχων να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις παροχής των προβλεπόμενων συγκοινωνιακών υπηρεσιών, τόσο κατά τον χρόνο της προσωρινής ανάθεσης μέρους των αστικών ή υπεραστικών συγκοινωνιακών υπηρεσιών στην περιοχή ευθύνης τους (βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε όλη τη περιοχή ευθύνης τους), αλλά και επαρκής για την προετοιμασία των υφιστάμενων παρόχων να παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες μετά την πάροδο του χρόνου της προσωρινής ανάθεσης,
β. Διευκρινίζεται ότι ενόψει και της διάταξης του άρθρου 5 παρ. 5 του ανωτέρω Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1370/2007, λόγω του επικείμενου κινδύνου διακοπής των προς ανάθεση υπηρεσιών ή υπάρχουσας επιδείνωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών και αδυναμίας των υφιστάμενων παρόχων να ανταποκριθούν αξιόπιστα σ' αυτές, η ανάθεση θα γίνεται μετά από διαπραγμάτευση μεταξύ των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και των οικείων ΚΤΕΛ Α.Ε., που λόγω της υφιστάμενης εμπειρίας, των μέσων, των υποδομών κλπ. που διαθέτουν, δύνανται να ανταποκριθούν κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο στην παροχή των προς ανάθεση υπηρεσιών, με εύλογο και σε σημαντικό ποσοστό μικρότερο κόστος έναντι του κόστους που παρέχεται από τους υφιστάμενους παρόχους των αντίστοιχων υπηρεσιών. Επιπρόσθετα, το προς προσωρινή ανάθεση έργο διασφαλίζεται, ως προς την δυνατότητα υλοποίησης, με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο και με το μικρότερο δυνατό κόστος, με την πρόβλεψη και του δικαιώματος υπεκμίσθωσης μέρους του προσωρινά ανατιθέμενου συγκοινωνιακού έργου και σε ΚΤΕΛ Α.Ε. άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων (προς την περιοχή ευθύνης των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.), που παρέχουν υπεραστικό (ή και αστικό) έργο, ούτως ώστε να αξιοποιούνται όλες οι δυνατότητες παροχής των βέλτιστων δυνατών υπηρεσιών και με εξοικονόμηση σημαντικών πόρων για τους υφιστάμενους δημόσιους συγκοινωνιακούς φορείς και την εθνική οικονομία.
γ. Τέλος και προς μέγιστη δυνατή διασφάλιση των συμφερόντων των δημόσιων συγκοινωνιακών φορέων Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και κατ' επέκταση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, θεσπίζεται η υποχρέωση των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., μετά τις διαβουλεύσεις που θα πραγματοποιήσουν με άλλα ΚΤΕΛ Α.Ε., να υποβάλλουν προς έγκριση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, τα βασικά στοιχεία του προς ανάθεση έργου (γραμμές, δρομολόγια, κόστος ανά χιλιόμετρο, διάρκεια, προτεινόμενα ΚΤΕΛ Α.Ε. άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων για υπεκμίσθωση), αλλά και τον προγραμματισμό για την παροχή του προς ανάθεση έργου από τους υφιστάμενους παρόχους, μετά τη λήξη της σύμβασης προσωρινής ανάθεσης.

Το σχέδιο νόμου, άρθρο 38, όπως κατατέθηκε και θα επεξεργαστεί από τη αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, αναφέρει:

3. Στις περιοχές αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα οικεία ΚΤΕΛ Α.Ε., με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ αφενός του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή του Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και αφετέρου του οικείου ΚΤΕΛ Α.Ε., εντός των ορίων του εγκεκριμένου προϋπολογισμού τόσο των ανωτέρω μητρικών εταιρειών όσο και των θυγατρικών τους χωρίς καμία περαιτέρω επιβάρυνση του τακτικού προϋπολογισμού, εξαιρουμένης της επιβάρυνσης του προϋπολογισμού του έτους 2020. 
Η ως άνω ανάθεση έχει προσωρινό χαρακτήρα, για την αντιμετώπιση διακοπής των παρεχόμενων υπηρεσιών ή και επικείμενου κινδύνου διακοπής τους εκ μέρους των υφιστάμενων παρόχων των συγκοινωνιακών υπηρεσιών στις περιοχές αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., και δεν δύναται να υπερβαίνει τα δυο (2) έτη. 
Αναλόγως της έκτασης των προς ανάθεση υπηρεσιών και ενδεχόμενης αδυναμίας ανταπόκρισης του οικείου ΚΤΕΛ Α.Ε. στο σύνολο του ανατιθέμενου έργου, καθώς και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των προς ανάθεση λεωφορειακών γραμμών, λαμβανομένης ιδίως υπόψη της περιοχής του προς ανάθεση έργου, είναι επιτρεπτή και η υπεκμίσθωση μέρους των ανατιθέμενων συγκοινωνιακών υπηρεσιών και σε άλλα ΚΤΕΛ Α.Ε. Περιφερειακών Ενοτήτων, δια ιδιαίτερων συμβάσεων υπεκμίσθωσης μεταξύ των Αναδόχων (ΚΤΕΛ Α.Ε. της περιοχής ευθύνης των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε ή Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.) και άλλων ΚΤΕΛ Α.Ε. Περιφερειακών Ενοτήτων. 
Οι αναθέσεις αυτές, λόγω του επείγοντος και προσωρινού χαρακτήρα διενεργούνται μετά από διαβουλεύσεις μεταξύ του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. . ή του Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και των υποψήφιων παρόχων. Οι προς ανάθεση λεωφορειακές γραμμές, τα δρομολόγια, το χιλιομετρικό κόστος ανάθεσης, η διάρκεια του προς ανάθεση συγκοινωνιακού έργου, ως καιτο ή τα προτεινόμενα ΚΤΕΛ Α.Ε. άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων για την υπεκμίσθωση μέρους του προς προσωρινή ανάθεση συγκοινωνιακού έργου, προτείνονται από τον Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή τον Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.


Δείτε ολόκληρο το σχέδιο νόμου όπως κατατέθηκε, εδώ

sakisgeorgiadis